LO i svar til Friis Bach: Skab en endnu stærkere U-landsstyrelse

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Landsorganisationen i Danmark ønsker en styrket U-landsstyrelse med udvidet virkefelt som det mest effektive middel til at sikre kvaliteten af dansk udviklingsbistand.

Og fastholde bred opbakning til bistanden i samfundet som helhed.

Dermed går fagbevægelsens paraplyorganisation, som tæller 18 fagforbund med 1,1 million medlemmer, stik imod udviklingsminister Christian Friis Bachs (R) ønsker.

Han vil ikke blot at svække U-landsstyrelsen, som i dag er en grundsten i Danida, men helt nedlægge den bredt sammensatte forsamling.

Det fremgår af LOs høringssvar til ministeren onsdag om hans udkast til forslag til en hel ny “grundlov” for dansk u-landsvirke i stedet for den hidtidige fra 1971.

LO mener, at “såvel sammensætningen af Danidas styrelse, hvor både arbejds-markedets parter, interesseorganisa-tioner som Land-brug & Fødevarer samt forsknings- og NGO-miljøet, er repræsenteret som den direkte rådgivende kompetence i styrelsen, skaber folkelig forankring og bred opbakning til dansk udviklingsbistand”.

“Hvilket er helt i tråd med den danske tradition for partssamarbejde. Dette er fuldstændig afgørende for at fastholde det høje niveau og engagement i det udviklingspolitiske arbejde”, hedder det.

LO foreslår således, at “styrelsens mandat udvides til også at omfatte mere overordnede drøftelser samtidig med, at der fastholdes en kompetence, der bidrager til en forpligtende deltagelse fra en bredt sammensat kreds af interessenter i det danske samfund”.

LO mener “ikke, at en mindre bevillingsgruppe bestående af få bistandsfaglige eksperter (som Friis Bach ønsker skal erstatte Styrelsen, red.) vil have det brede samfundsmæssige indblik og udsyn, som styrelsens medlemmer repræsenterer. Styrelsens sammensætning er i høj grad en garant for kvalitetssikring i udviklingsbistanden”.

“Denne indsigt kan ikke erstattes af offentlige internethøringer, som der også lægges op til øget brug af. LO vil derfor foreslå, at denne bevillings-gruppe knyttes sammen med styrelsen eller det nye udviklingspolitiske forum”, anføres det.

Samtidig afvises Friis Bachs forslag om at oprette det (supplerende) Udviklingspolitisk Forum som alt for løst i kanten i sin nuværende form, ligesom LO peger på faren for at forumet bliver en uforpligtende snakkeklub.

DOKUMENT

Her er LOs høringssvar i sin helhed:

Høring vedrørende udkast til forslag til lov om internationalt udviklingssamarbejde

LO har modtaget forslaget til revision af lov om udviklingssamarbejde i høring. LO hilser det velkomment, at der lægges op til en modernisering af loven, så den gøres mere tidssvarende både hvad angår form og indhold.

LO mener, det bør fremgå, at også ILO’s kernekonventioner er omfattet, når der henvises til FN-konventioner om menneskerettigheder. På den måde vil det stå klart, at de grundlæggende arbejdstagerrettigheder er omfattet af lovens formål om at fremme menneskerettigheder generelt.

LO ser gerne, at det præciseres i loven, at dansk faglig og finansiel støtte skal forvaltes efter de principper, der fremgår af OECD’s guidelines og FN’s Global Compact. Dette skal gælde både direkte støtte og støtte gennem andre udviklingsaktører.

LO støtter lovudkastets tekst om at forpligte den ansvarlige minister til at sikre åbenhed og transparens og at der sikres bred, offentlig inddragelse i forbindelse med udvikling af politikker og strategier.

LO støtter forslaget om, at udviklingsministeren kan yde tilskud til udviklingsforskning og ønsker at området udvides til også at omfatte støtte til udvikling af nye teknologier, der kan afhjælpe udviklingsproblemer.

LO har tidligere givet udtryk for bekymring for så vidt angår forslagene i forhold til organiseringen af den bistandsfaglige rådgivning, der blandt andet indebærer, at Danidas styrelse nedlægges i den nuværende form. I lovforslaget lægges op til, at Danidas styrelse erstattes med et udviklingspolitisk forum, der er uden konkret kompetence i forhold til indstillinger til ministeren.

LO har deltaget aktivt og engageret i Danidas styrelse siden dens oprettelse og tillægger arbejdet stor betydning for den indsats, der gøres internationalt for at fremme respekt for grundlæggende rettigheder – herunder faglige rettigheder og at bekæmpe fattigdom gennem skabelse af bæredygtig vækst og anstændige jobs.

LO mener, at såvel sammensætningen af Danidas styrelse, hvor både arbejdsmarkedets parter, interesseorganisationer som Landbrug og Fødevarer samt forsknings- og NGO-miljøet, er repræsenteret, som den direkte rådgivende kompetence i styrelsen, skaber folkelig forankring og bred opbakning til dansk udviklingsbistand.

Hvilket er helt i tråd med den danske tradition for partssamarbejde. Dette er fuldstændig afgørende for at fastholde det høje niveau og engagement i det udviklingspolitiske arbejde.

LO mener ikke, at en mindre bevillingsgruppe bestående af få bistandsfaglige eksperter vil have det brede samfundsmæssige indblik og udsyn, som styrelsens medlemmer repræsenterer. Styrelsens sammensætning er i høj grad en garant for kvalitetssikring i udviklingsbistanden.

Denne indsigt kan ikke erstattes af offentlige internethøringer, som der også lægges op til øget brug af. LO vil derfor foreslå, at denne bevillingsgruppe knyttes sammen med styrelsen eller det nye udviklingspolitiske forum.

LO vil gerne advare imod at det udviklingspolitiske forum, der foreslås nedsat bliver et uformelt debatforum. Dette kan sikres gennem en forretningsorden, der bør udarbejdes i samarbejde med repræsentanter fra civilsamfundet og arbejdsmarkedets parter, der blandt andet fastslår forummets indstillingsmæssige kompetence.

For at signalere mandat og kompetence bør der findes et andet navn end ”forum” – hvis man ikke ønsker at fastholde ”styrelse”. Eventuelt udviklingspolitisk råd – selv om det i givet fald må gøres klart, at der er tale om en konstruktion, der er væsensforskellig fra det nuværende råd for udviklingspolitisk samarbejde, som foreslås nedlagt.

LO er naturligvis åben overfor at modernisere forvaltningen af udviklingsbistanden og synes i særlig grad, at ideen om at have flere overordnede, strategiske drøftelser i et udviklingspolitisk forum er nyskabende og interessant. Det kan eventuelt foregå ved to årlige udvidede møder, hvor ministeren deltager, der kan supplere de øvrige møder i det udviklingspolitiske forum/råd.

LO foreslår således, at styrelsens mandat udvides til også at omfatte mere overordnede drøftelser samtidig med, at der fastholdes en kompetence, der bidrager til en forpligtende deltagelse fra en bredt sammensat kreds af interessenter i det danske samfund.

LO finder det ikke hensigtsmæssigt, at ministeren til enhver tid kan ændre på sammensætningen af medlemmerne, som der lægges op til i lovforslaget. LO foreslår, at medlemmerne udpeges på en fast periode på tre år med mulighed for genudpegning.

LO vil følge den videre proces og står til rådighed for uddybning og yderligere drøftelser.

Med venlig hilsen

Marie-Louise Knuppert
International sekretær i LO