MSF til Friis Bach: Undgå at politisere Danmarks humanitære bistand

Forfatter billede

Der er stor risiko for, at Danmarks humanitære bistand får et andet hovedformål end det, som er dens essens: nemlig at hjælpe, hvor der er allermest behov uanset hvad slags konflikt, der er tale om.

Sådan lyder en af hovedkonklusionerne i Læger uden Grænser – MSF Danmarks – høringssvar til udviklingsminister Christian Friis Bach (R) om hans udkast til en hel ny “grundlov” for dansk u-landsvirke, som han ønsker skal erstatte den hidtidige fra 1971.

MSF henviser i svaret onsdag til formuleringerne i lovudkastet, hvor den humanitære indsats underlægges andre (overordnede) målsætninger for Danmarks optræden i Den 3. Verden.

MSF gør gældende, at “det humanitære underlægges andre strategiske målsætninger. Derved sker der en politisering af den humanitære bistand – den bliver et politisk middel – og dagsordener sammenblandes. Ingen politisk/militær aktør arbejder ud fra principper om neutralitet, uafhængighed og upartiskhed”.

“I konfliktzoner kan sammenblandingen f.eks. medføre, at politiske aktører og civilbefolkningen får den opfattelse, at alle aktører har et politisk formål med, hvad de foretager sig, og dermed tager del i konflikten”.

“Nødstedte befolk-ningsgrupper udsættes for fare: når de modtager hjælp af en aktør, som opfattes som en del af konflikten, kan de selv blive draget ind i konflikten og udsat for fare”, hedder det.

På den baggrund opfordrer Læger uden Grænsers danske afdeling til,

* At den humanitære bistands særlige målsætninger præciseres i lovsforslaget (jf. de opstillede målsætninger og principper i den Danske humanitære strategi)
* At det ekspliciteres, at den humanitære bistand skal adskilles fra andre strategiske målsætninger og udelukkende gives på baggrund af behov.

DOKUMENT

Her er Læger uden Grænsers høringssvar i sin helhed:

Høring om udkast til forslag om internationalt udviklingssamarbejde
Kommentarer Læger uden Grænser (MSF Danmark)
15. februar 2012

Husk den humanitære bistands særlige målsætninger

Af § 1, stk. 2 fremgår målsætningen for det danske udviklingssamarbejde:

”Dansk udviklingssamarbejde skal bidrage til at fremme Danmarks interesser i en mere fredelig og stabil verden, og udviklingspolitikken er således et centralt og integreret element i dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik og dermed i Danmarks globale engagement. (…)” (Udkast til forslag, p.1).

Formålsbestemmelsen uddybes i bemærkningerne:

”Formålsbestemmelsen understreger desuden, at dansk udviklings-samarbejde også skal bidrage til at fremme Danmarks interesser i en fredeligere og mere stabil verden. Udviklingspolitikken er således et integreret element i dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik. Fred og stabilitet i verdens fattige regioner er afgørende for bæredygtig udvikling og af betydning også for Danmarks sikkerhed” (Udkast til forslag, p.7)

”Udviklingspolitikken udgør et integreret element i Danmarks aktive udenrigs- og sikkerhedspolitik, der fremmer en mere fredelig og demokratisk verden i overensstemmelse med danske holdninger og værdier. Dette er i både udviklingslandenes og Danmarks interesse. Derfor angiver § 1, stk. 2, at Danmarks udviklingspolitik er en central og integreret del af Danmarks samlede globale engagement og dermed også, at udviklingspolitikken tjener Danmarks egne interesser i en fredeligere og mere stabil verden”. (Udkast til forslag, p.10)

Den humanitære bistand nævnes i bemærkninger til § 3:

”Den bilaterale udviklingsbistand kan tage flere forskellige former, herunder (…) humanitære bidrag i forbindelse med kriser (…) ” (p.12)

Kommentarer:

Humanitær bistand udgør en vigtig del af Danmarks internationale engagement og samarbejde. I 2011 var ca. 8 – 10 % af det samlede udviklingsbudget afsat til humanitær bistand.

Humanitær bistand er baseret på international humanitær lov og fundamentale principper om humanitet, neutralitet, upartiskhed, og uafhængighed.

Principper, som også vægtes i den danske humanitære strategi 2010 – 2015. I strategien præciseres også målsætningerne for den danske humanitære bistand som bl.a.: ”at redde og beskytte liv, lindre lidelse og promovere civiles værdighed og rettigheder”.

Af strategien fremgår det også, at Danmark forpligter sig til at efterleve international humanitær lov, menneskerettighederne og flygtningelov-givning og fuldt ud respektere og promovere de humanitære principper om humanitet, neutralitet, upartiskhed, og uafhængighed (Strategy for Danish Humanitarian Action 2010 – 2015 p.11).

De humanitære målsætninger og principper for humanitær bistand adskiller sig markant fra de målsætninger for det danske udviklingssamarbejde, sådan som de er formuleret i udkastet til lovforslaget. De humanitære målsætninger og principperne afspejles slet ikke i udkastet til lovforslaget ej heller i bemærkningerne.

Den humanitære bistand indgår, med fare for at blive opslugt, i den overordnede kategori af ’Danmarks udviklingssamarbejde’ med de nævnte generelle målsætninger, herunder at udviklingssamarbejdet skal bidrage til at fremme Danmarks interesser, og at udviklingspolitikken er et centralt og integreret element i dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik.

Der skæres over en kam og den upartiske og uafhængige humanitære bistands særegne målsætninger og principper bliver ikke synliggjort og sikret – den humanitære bistand knyttes i stedet indirekte til dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik.

Derved er der stor risiko for, at den humanitære bistand får et andet hovedformål end det, som er dens essens: nemlig at hjælpe der, hvor der er allermest behov uanset konfliktens art, politik, side i konflikten etc..

Er den humanitære bistand en del af en udviklingspolitik, som er et ’centralt og integreret element i danske udenrigs- og sikkerhedspolitik’, er der stor risiko for, at den humantære bistand ikke uddeles primært på baggrund af civilbefolkningens behov med det primære formål at hjælpe de allermest nødlidende– men med det primære formål at støtte sikkerhedspolitiske dagsordener og f.eks. skabe opbakning i de områder, hvor Danmark har sikkerhedspolitiske interesser (’winning hearts and minds’).

Det humanitære underlægges andre strategiske målsætninger. Derved sker der en politisering af den humanitære bistand – den bliver et politisk middel – og dagsordener sammenblandes. Ingen politisk/militær aktør arbejder ud fra principper om neutralitet, uafhængighed og upartiskhed.

I konfliktzoner kan sammenblandingen for eksempel medføre, at politiske aktører og civilbefolkningen får den opfattelse, at alle aktører har et politisk formål med, hvad de foretager sig, og dermed tager del i konflikten. Nødstedte befolkningsgrupper udsættes for fare: når de modtager hjælp af en aktør, som opfattes som en del af konflikten, kan de selv blive draget ind i konflikten og udsat for fare.

Handling- hvad opfordrer vi til:

* At den humanitære bistands særlige målsætninger præciseres i lovsforslaget (jf. de opstillede målsætninger og principper i den Danske humanitære strategi)
* At det ekspliciteres, at den humanitære bistand skal adskilles fra andre strategiske målsætninger og udelukkende gives på baggrund af behov
* At relevante konventioner (Geneve) og lovgivning (international humanitær lov og flygtninge lovgivning) gældende for humanitær bistand nævnes i bemærkningerne, når der henvises til rammerne for den danske udviklingsbistand. Den ramme, som der henvises til nu, er mere generel udviklingsorienteret.

F.eks. kunne man tilføje:
”Formålsbestemmelsen henviser til, at Danmarks udviklingsbistand søges udmøntet inden for rammerne af internationalt anerkendte principper og mål for udviklingssamarbejde og humanitær bistand. Her sigtes bl.a. andet til de principper og mål, som Danmark har tilsluttet sig i FN-regi, herunder i FN’s generalforsamling, særlige FN topmøder og konferencer.

Herunder falder også principper vedrørende bistandens størrelse samt de særlige udviklingsmål, som blev vedtaget ved FN’s Årtusindetopmøde i 2000, som bl.a. vedrører mål for 2015 om reduktion af fattigdom, indskrivning i grundskole m.v. ” (p.6)

Transparente tal for bistandssamarbejdet

Af § 4 fremgår det at: ”Det påviler udviklingsministeren at sikre åbenhed i forvaltningen af udviklingsbistanden”. (Udkast til forslag, p.1).
Bemærkninger til § 4:
”Lovforslagets § 4 lægger derfor op til at indføre en forpligtelse for udviklingsministeren til – ud over de pligter vedrørende offentlighed, der følger af offentlighedsloven og forvaltningsloven mv. – at sikre åbenhed og transparens i forvaltningen af udviklingsbistanden. ” (Udkast til forslag, p. 12)

Kommentarer og handling:

Vi hilser åbenhed og transparens velkommen og vil i den forbindelse kraftigt opfordre til, at det bliver mere gennemsigtigt, hvordan bistanden fordeles mellem udviklingsbistand og humanitær bistand og mellem sektorer, temaer og lande/ regioner, så det bliver muligt at få et overblik over, hvordan bistanden specifikt anvendes og konkrete tendenser, og også sammenligne fra år til år.

”The objectives of Denmark’s humanitarian action are to save and protect lives, alleviate suffering and promote the dignity and rights of civilians in crisis situations; as well as to initiate recovery, build resilience to and prevent future crisis by breaking the cycle between crises and vulnerability” (Strategy for Danish Humanitarian Action 2010 – 2015 p. 9)