Mere end en halv million vilde dyr lider som underholdningsobjekter i turistindustrien, skriver World Animal Protection i en artikel onsdag.
Aber skal cykle, tigerunger skal posere på selfies, og elefanter skal knækkes og kontrolleres for at bære rundt på turister.
Den globale turistindustri har i årevis set gennem fingre med den dyremishandling, der ligger bag turisttilbud med vilde dyr.
Og en ny international undersøgelse viser, at rejsebranchen ikke løfter ansvaret for at vejlede om, hvordan man undgår at støtte mishandling og udnyttelse af vilde dyr i turistindustrien.
Hvor ligger ansvaret?
Vi har sammen med University of Surrey undersøgt 62 rejsebureauforeninger i hele verden. Kun tre brancheforeninger har offentligt tilgængelige retningslinjer for dyrevelfærd på ferierejserne.
I Danmark fylder vejledning om dyrevelfærd på ferierejserne heller ikke meget hos rejsebureauernes brancheforeninger.
”Ansvaret for vilde dyr i turisme er et parameter, der uvægerligt vil påvirke rejsebureauernes markeder mere og mere. Så det er i høj grad en opgave og et ansvar, der helt naturligt ligger hos en brancheforening,” forklarer Johanne Gabel, kampagneansvarlig i World Animal Protection Danmark.
Rejseselskaberne efterspørger information
I Danmark har vi igennem flere år været i dialog med en række rejseselskaber, der har ændret deres tilbud i en dyrevenlig retning. Derfor er det helt oplagt, at brancheforeningerne støtter deres medlemmer i udviklingen, mener Johanne.
”Vi oplever den positive tendens, at flere og flere progressive rejseselskaber og rejsende henvender sig til os for at få hjælp til at træffe de rigtige valg,” siger hun og fortsætter:
”Der er et stort behov for viden, og det er svært og tidskrævende for det enkelte selskab – for slet ikke at tale om den enkelte turist – at opsøge og vurdere de informationer, der skal til. Derfor vil vi gerne opmuntre de danske rejsebrancheforeninger til at sætte emnet højt på dagsordenen.”
Dyrevelfærd på vej
I Danmark arbejder begge rejsebrancheforeninger derfor på en opdatering af deres bæredygtighedspolitik, som også vil komme til at inkludere dyrevelfærd på destinationerne.
I Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) oplyser direktør Lars Thykier, at der foreligger interne og foreløbige formuleringer på området, og at man er i gang med at uddybe dem:
”Vi arbejder netop nu intenst på en opdatering af hele vores bæredygtighedspolitik, som jo har mange vigtige punkter udover dyrevelfærd. Når vi er færdige med det ret omfattende arbejde, vil der også være retningslinjer for vilde dyr i underholdning på destinationerne.”
I Danmarks brancheforening for charterrejsebureauer, Rejsearrangører i Danmark (RID), er foreningens retningslinjer for ansvarlig turisme netop blevet vedtaget. De handler primært om hensynet til og respekten for de rejsende, miljøet og lokalbefolkningen.
Men det fremgår dertil, at dyrelivet på rejsemålene skal respekteres. Dyrevelfærd vil være på dagsordenen igen til næste medlemsmøde, oplyser direktør Henrik Specht i en mail til os.
Det er glædelige første skridt, mener Johanne Gabel, der står klar til at hjælpe brancheorganisationerne i gang:
”Det er positivt, at Danmarks brancheorganisationer for rejsebureauer nu melder mere klart ud end tidligere. Det vil komme de danske ferierejsende til gode i sidste ende, og det er utrolig vigtigt for at ændre forholdene for de vilde dyr i turistindustrien.”
Kunderne ønsker det
Faktisk ønsker danskerne at rejse med bureauer, der tager ansvar for, at rejsen er dyrevenlig. I en You Gov-undersøgelse fra maj 2018 tilkendegav mere end 75 % af danskerne, at det er rejsebureauernes ansvar at tænke dyrevelfærd ind.
”Ferierejsende ønsker at være trygge ved at benytte tilbud, som rejsebureauet anbefaler, og derfor ser de det som rejsebureauets opgave at tænke dyrevenlige attraktioner ind,” mener Johanne Gabel
Store internationale aktører på rejsemarkedet som Tripadvisor, Intrepid og TUI (der blandt andet ejer flere danske charterselskaber) har meldt ud, at de vil finkæmme for attraktioner, der mishandler vilde dyr.
Alligevel lever mange af disse attraktioner stadig i bedste velgående, og ifølge You Gov-undersøgelsen vil hver femte dansker gerne ride på elefantryg på ferierejsen. Formentlig fordi de ikke kender baggrunden, vurderer Johanne Gabel:
”Vores undersøgelser viser, at danskerne simpelthen ikke er klar over, at deres korte ferieoplevelse giver næring til en stor turistindustri, der udnytter de vilde dyr på destinationerne. Derfor er der brug for viden og vejledning.”