Sommerlæsning # 2 Kirsten Thorups Tilfældets gud

Sommerferielæsning: Tilfældets gud, 2011
Forfatter billede

”Jeg er blevet ramt af….Ana kunne ikke finde det rigtige ord.” Det er et af de store spørgsmål, Kirsten Thorups roman Tilfældets gud (2011) stiller:

Af kulturredaktionen, U-landsnyt

Hvad er det, hovedpersonen Ana – den følelsesforskrækkede karrierekvinde, hvis vigtigste relation er firmacoachen – rammes af, da hun på en luksusferie til det lille vestafrikanske land Gambia møder teenagepigen Mariama, der sælger snacks på stranden for at tjene penge til sin families overlevelse?

I romanens indledende del skildres Anas rekreative ophold på Golden Bay Hotel – et ferieresort ved Gambias kyst, en ”luksusliner midt i det oprørte afrikanske hav” – med det formål at dæmpe hendes stressdepression. Turisterne på hotellet vogtes af nidkære vagter, hvis vigtigste opgave er at holde lokalbefolkningen på afstand, heriblandt de mange sælgere, der faldbyder varer til de rige, hvide strandgæster. Det er her, Ana ved et skæbnesvangert tilfælde møder den unge pige Mariama:

”- Want something? En stemme som gjort af et blidt åndepust havde formet en henvendelse i spændt forventning om hendes positive reaktion. (…) Hun blev blød, smeltede som en snemand i forårssolen. Den lille, blide stemme ramte hendes øre og fortsatte ind gennem øregangen. En overjordisk skønhed, en sølvklokkes fine klang opfyldte hende. Hun kunne ikke forklare hvad der skete.” (Tilfældets gud, s. 14)

Anas følelser bliver højst overraskende vakt af Mariama – en blanding af stærk moderfølelse og en insisterende trang til at redde pigen fra fattigdom og analfabetisme. Anas ferie ændres med et slag fra at være en udspekuleret jagt på bedst placerede liggestole til at blive en indædt kamp for at sikre Mariamas skolegang.

En heftig taxatur gennem Gambias hovedstad – Anas rejse ind i ”mørkets hjerte” – bringer Ana i forbindelse med Mariamas forsørgere i storbyen Auntie Rosie og onkel Big Man.

Mørket

Den kontrollerede og ulastelige Ana, hvis ypperste selvforkælelse er alkohol og kasino, forandrer sig efterhånden, som hendes Mariama-projekt optager hende mere og mere. Det får Ana til at opgive sit yderst velbetalte job og rejse til London, hvor hun med sine engelske venner Ben og Beatrices hjælp får Mariama til. En elegant afvisning fra Thorups side af København som multikulturel metropol.

Mens Mariama forsøger at få fodfæste i London, navigere rundt i sine værters (Ana, Ben og Beatrice) lunefulde personligheder, de kulturelle koder, studiernes krav og forventningerne fra familien derhjemme, bliver Ana tiltagende paranoid, desperat og opløst som menneske.

Mariama må ruste sig med Ritalin for at klare presset fra alle sider, mens Ana tager Diazepam for at finde ro.

Kannibalisme

Godtager man romanens præmis om, at den socialt isolerede og anonyme arbejdsnarkoman Ana sætter sin meget lovende karriere hos det multinationale firma Rower – Anas såkaldte ”familie” – over styr for at uddanne en ghambiansk teenager, ”mit livs gave, min sjæl”, så er der masser at hente hos Thorup. Der er grobund for mange mulige læsninger, mange tolkninger.

Det første kapitel byder på en perlerække af klicheer og fordomme om Afrika oprullet gennem Anas syn. Det sidste kapitel skildrer i et højt og forpustende tempo Anas søgen efter Mariama, der har taget hånd om sin egen sårbare situation i et forsøg på at undgå flere forulempelser. Ana når yderpunktet i sin uskønt paranoide og groteske selvopløsning – og befinder sig midt i London i plastiksandaler:

”Ana var ikke længere herre over sig selv. Det hjalp ikke at minde sig selv om, at det ikke var den sorte farve, men farven hvid hun var bange for, den hvide klovn der havde skræmt hende fra vid og sans første gang forældrene havde taget hende med i cirkus.” (Tilfældets gud, s. 310)

Tilfældets gud er en medrivende fortælling om modsatte størrelser – den kontrollerede Ana over for den forhutlede Mariama, barnet over for den voksne, Danmark over for Ghambia, men modsætningerne krydser hinanden, så den umiddelbart stærke bliver den svage, den rige mister sin formue: bosslady går i hundene.

Tilfældets gud udkom på Gyldendal i april 2011.

——————-

Du kan altid henvende dig til U-landsnyts kulturredaktion med nyheder, tips m.v.

Daniel Henschen har tlf. 29 24 45 52 og e-mail: [email protected]

Maria Bierbaum Oehlenschläger har tlf. 26 22 76 02 og e-mail: [email protected]

VIL DU ANMELDES?

Bøger til anmeldelse sendes til:

Daniel Henschen
Haveforeningen Engly 15
2300 København S

eller

Maria Bierbaum Oehlenschläger
Sankt Nikolaj Vej 13, første sal t.v.
1953 Frederiksberg C