Hassan Sharif startede sin karriere som humoristisk karikaturtegner for lokale medier. I 1979 blev han en af de første fra Emiraterne til at studere kunst i London, men efter sin dimission vendte han i 1984 tilbage til De Arabiske Emirater. Her var han med til at starte Emirates Fine Art Society og fik også stablet landets første udstilling af moderne kunst på benene. Det skriver The National.
En forgangsmand
Sharif grundlagde i 1984 Al Marijah Art Atelier, et mødested for opblomstrende unge kunsterne, for hvem han agerede mentor og lærer. På trods af sin store indflydelse i Mellemøsten var han ikke et kendt ansigt i den vestlige verden før i 2009. Her udstillede han, ifølge Artnews som den første emiratarabiske kunstner nogensinde, på Venedigs Biennale.
At inkludere hverdagsobjekter i sin kunst som ”illustrations of meaninglessness” endte med at blive en livslang besættelse for Hassan Sharif. Det kendetegner især serien ‘Objects’, som han påbegyndte i 1982, og som er en af hans mest kendte. Her bandt han forskellige husholdningsobjekter af papir og plastik sammen på en snor for at fratage dem deres originale funktion og dermed hentyde til vores ’brug og smid væk’ samfund. Sådan skriver The Art Newspaper.