Virksomheder donerer en halv million til Folkekirkens Nødhjælp

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Laurits Holdt

Af Nikolaj Søndergaard, Folkekirkens Nødhjælp

Virksomhederne i Folkekirkens Nødhjælps såkaldte 365-netværk donerede til sammen mere end 500.000 kroner til organisationens arbejde i 2014. Netværket består af flere end 3.000 små og store virksomheder.

Både enkeltpersoner og virksomheder bakkede i 2014 flot op om Folkekirkens Nødhjælps arbejde. Mere end 500.000 kr. kom der ind fra virksomhederne i 365-netværket sidste år.

De fleste kender billederne fra Tv-indsamlinger, hvor navnene på virksomheder, der støtter formålet, ruller over skærmen. Men det er ikke kun, når der er kamera på, at dansk erhvervsliv bakker op om indsatsen for verdens fattigste. I løbet af sidste år modtog Folkekirkens Nødhjælp donationer på sammenlagt 552.000 fra virksomhederne i det såkaldte 365-netværk.

Netværket består af mere end 3000 virksomheder, der har sagt ja til at blive kontaktet af Folkekirkens Nødhjælp, når det brænder på ude i verden.

En af de virksomheder, der har støttet Folkekirkens Nødhjælps arbejde, er fødevarevirksomheden Dagrofa.

”Vi ser en helt klar kobling mellem vores DNA som fødevarevirksomhed til at kunne hjælpe nogle af verdens fattigste med at få mad i maven. Det er et privilegie for os at kunne hjælpe og en del af det sociale ansvar, vi som ansvarlig fødevarevirksomhed bør tage,” siger Markela Dedopoulos, der er kommunikationsdirektør i Dagrofa.

Folkekirkens Nødhjælp har faste partnerskabsaftaler med flere store virksomheder, men meningen med 365-partnerskaberne er, at virksomheder af alle størrelser har mulighed for at støtte kampen for verdens fattigste i det omfang, de kan og vil. Kigger man ned over listen, er der også mange vidt forskellige slags virksomheder – bl.a. en bedemand, en børnetøjsbutik og op til flere apoteker.

”Skal vi den ekstreme fattigdom til livs, spiller erhvervslivet en væsentlig rolle, og jeg er glad for at se, at så mange virksomheder gerne vil bidrage,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Birgitte Qvist-Sørensen.

Se en liste med virksomhedre, der donerede mere end 5.000 kroner i 2014 på Folkekirkens Nødhjælps netsted.