Bananerne driver værket hos Fairtrade Mærket

banana-5734_640
Forfatter billede

Fairtrade Mærket omsætning er demed oppe på 681 millioner kroner. Af dem stammer over 100 millioner kroner fra bananerne, hvilket er en markant stigning fra cirka 70 millioner kroner i 2013.

Det skriver mærkningsordningen i en pressemeddelelse.

I dag har alle landsdækkende detailkæder Fairtrade-mærkede bananer i frugt- og grøntafdelingerne. Det er noget, der kan mærkes – især ude i banankooperativerne og på bananplantagerne.

Væksten afspejler sig nemlig også i den bonus, som bønder og plantagearbejderne i Fairtrade-systemet har optjent.

Fairtrade-salget i Danmark svarer til at de har tjent ca. 1.387.000 dollar i bonus (med dagens kurs svarer det til ca. 9,2 mio. kr.) – op med de 12 procent i forhold til samme tal i 2013.

Hele 82 procent af fremgangen skyldes øget salg af bananer, der alene har indbragt kooperativernes bønder og bananplantagernes arbejdere ca. 350.000 dollar i Fairtrade bonus i modsætning til ca. 192.000 dollar året inden.

”Det er fantastisk at fejre 20-års-jubilæum med så flotte resultater,” siger en begejstret Jonas Giersing, direktør for Fairtrade Mærket i Danmark.

 Nye produkter på vej

Efter at også kategorier som is og bomuld har taget pæne omsætningshop fra 2013 til 2014, satser Jonas Giersing på, at den kommende tid vil se flere nye Fairtrade-certificerede produkter på det danske marked:

”Der er brug for nye, spændende certificerede produkter – bønderne og plantagearbejderne i udviklingslandene er nemlig desperate for at sælge endnu flere af deres råvarer som Fairtrade”.

“Vi skylder dem sammen at gøre os umage for, at den gode udvikling tager endnu mere fart,” anfører Giersing.