Danida-nej til aktindsigt i tilblivelse af forslaget til den nye u-landslov

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Danida har afvist at give aktindsigt i et vigtigt papir, som kan belyse den nærmere tilblivelse af udviklingsminister Christian Friis Bachs (R) forslag til en ny “grundlov” for dansk u-landsvirke, som skal erstatte den hidtidige fra 1971.

Begæringen om aktindsigt kommer fra nyhedstjenesten U-landsnyt.dk og blev indsendt til ministeriet d. 29. marts, hvorefter der indløb svar til afsenderen d. 20. april.

Ønsket om aktindsigt bunder i, at lovforslaget ikke har udspring i en offentlig tilgængelig betænkning, som det var tilfældet med den nugældende lov, men er udarbejdet internt af et embedsmandsbesat inter-ministerielt udvalg.

Dette udvalg har kun fremlagt sin slutrapport for regeringens interne koordinationsudvalg, relevante ministre, udvalgte politiske ordførere og dele af embedsværket. Den afsluttende rapport har således aldrig været offentlig tilgængelig.

Med afsæt i, at Friis Bach har betegnet sig selv som “åben-hedsfanatiker” og hans erklærede hensigt om langt større åbenhed om u-landsmidlerne og deres anvendelse, har U-landsnyt.dk derfor indsendt andragende om at få adgang til slutrapporten.

Den udstak fra starten rammerne for enhver diskussion om lovforslaget, som bl.a. indebærer en tilbundsgående omkalfatring af bevillings-apparatet omkring bistanden, herunder nedlæggelse af U-landsstyrelsen, som tæller et bredt udsnit af den danske offentlighed.

Det har bl.a. betydet, at ministeren ikke har ønsket realitetsdrøftelser af forslag om at reformere og modernisere Styrelsen, bl.a. at give den et udvidet mandat.

I stedet er det hans ønske, at u-landsmilliarderne fremover skal behandles af en delvis intern bevillingskomite, hvor Danida sidder med kontrollen.

“En afvejning”

Ministeriet anfører bl.a. i sin begrundelse for afslaget, at man “har overvejet, hvorvidt der er mulighed for at give aktindsigt i videre omfang i medfør af offentlighedslovens paragraf 4 stykke 1”.

“Det vurderes ikke at være muligt i forbindelse med denne anmodning, idet det kan oplyses, at ministeriet har foretaget en afvejning af de beskyttelsesmæssige interesser…. overfor den berettigede interesse du som journalist må antages at have i, at din anmodning imødekommes”.

På direkte forespørgsel i Danida oplyses det, at Christian Friis Bach er orienteret om sagen, men at der er tale om en “departemental afgørelse”, idet det “ikke drejer sig om en ministersag, men om en sag, der berører hele regeringen”, da udvalgets slutrapport er gået til regeringens koordinationsudvalg.

Under Folketingets førstebehandling forleden af ministerens og regeringens forslag til ny lov om internationalt udviklingssamarbejde forsikrede Friis Bach flere politiske ordførere om, at der med den nye lov vil komme en åbenhed, som ligger udover bestemmelserne i loven om offentlighed i forvaltningen.

Den Røde Betænkning – og nu

Før den nugældende lov kom til vedtagelse i 1971, blev der nedsat et særligt udvalg med 13 medlemmer, heraf syv udefra og seks fra diverse ministerier.

Dette udvalg afgav efter 10 måneder og 10 dage (12. februar 1970) den i u-landskredse legendariske “Røde Betænkning” på 250 sider, som efter et grundigt forarbejde og en omfattende høringsproces fremlagde hovedlinjerne for det fremtidige danske u-landsvirke.

På denne baggrund og efter en fornyet offentlig debat blev loven vedtaget af et enstemmigt Folketing året efter.

I Christian Friis Bachs model anno 2012 er lovforslaget formuleret i et internt embedsmandsforum, (hvis medlemmer Danida principielt ikke ønsker at oplyse, red.), og hvis mødereferater har været fortrolige.

Det kan dog oplyses, at det interministerielle udvalg, der blev nedsat “i efteråret”, har holdt møder med udenrigsministeriet som ledende kraft, ofte med Danidas chef som deltager og med direkte linje til udviklingsministeren.

———————-

DOKUMENT

Her er svaret fra ministeriet til U-landsnyt.dk i sin helhed:

(Start)

Anmodning om aktindsigt i rapport om modernisering af lov om internationalt udviklingssamarbejde

Der henvises til din anmodning af 29. marts om aktindsigt i “det interministerielle udvalgs afsluttende rapport om lovforslag om internationalt udviklingssamarbejde”. Der henvises endvidere til Udenrigsministeriets foreløbige svar af 2. april 2012 (om hvornår det endelige svar vil komme, red.).

Udenrigsministeriet har foretaget en konkret vurdering af det dokument, der søges om aktindsigt i. Udenrigsministeriet har i den forbindelse truffet afgørelse om begrænsninger i retten til aktindsigt i henhold til de nedenfor angivne bestemmelser.

Undtagelse i medfør af § 10

I medfør af offentlighedslovens § 10 omfatter retten til aktindsigt ikke en række nærmere bestemte dokumenttyper. Det gælder bl.a. statsrådsprotokoller, korrespondence om lovforslag, referater af møder mellem ministre og dokumenter, der udarbejdes af en myndighed til brug for sådanne møder.

Udenrigsministeriet har undtaget rapporten om modernisering af lov om internationalt udviklingssamarbejde fra aktindsigt i henhold til offentlighedslovens § 10, nr. 1. Det skyldes, at rapporten er udarbejdet til brug for et møde i Regeringens Koordinationsudvalg, og dermed til brug for et møde mellem ministre, jf. offentlighedslovens § 10, nr. 1.

I medfør af offentlighedslovens § 11, stk. 1, skal oplysninger, der er omfattet af § 10, nr. 1-4 om faktiske omstændigheder, der er af væsentlig betydning for sagsforholdet, uanset § 10 meddeles i overensstemmelse med lovens almindelige regler. Udenrigsministerietvurderer imidlertid ikke, at rapport om modernisering af lov om internationalt udviklingssamarbejde indeholder sådanne oplysninger, der er omfattet af § 11, skt. 1.

Meroffentlighed

Udenrigsministeriet har overvejet, hvorvidt der er mulighed for at give aktindsigt i videre omfang i medfør af offentlighedslovens § 4, stk. 1.

Det vurderes ikke at være muligt i forbindelse med denne anmodning, idet det kan oplyses, at ministeriet har foretaget en afvejning af de beskyttelsesmæssige interesser, der ligger bag undtagelsesbestemmelsen i § 10, nr. 1, over for den berettigede interesse, du som journalist må antages at have i, at din anmodning imødekommes.
(slut)

Se også telegrammet
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/19-04-12/frygter-minister-magt-i-ny-u-landslov-stig-som-en