Dansk klub med UNICEF på trøjen

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Fodboldklubben Brøndby IF præsenterede onsdag sin nye hovedsponsor, der skal tage over efter forsikringsselskabet Codan fra sommeren 2008. Fremover vil Brøndbys spillere have påtrykt UNICEF – FNs Børnefond – foran på spilletrøjen, skriver flere nyhedskilder.

Den nye hovedsponsor hedder Kasi Group og har skrevet kontrakt med den kriseramte Superligaklub frem til sommeren 2013. Kasi Group har stillet eksponeringsretten på klubbens trøje til rådighed for UNICEF – en eksponeringsværdi, der årligt angives at svare til et 2-cifret millionbeløb. Dog således, at Kasi Group optræder på ryggen af spillertrøjerne.

Brøndby IF oplyser, at aftalen med Kasi Group indbringer klubben et 3-cifret millionbeløb de næste 5 år. – Det er den største fodboldkontrakt i Danmark, sagde Brøndby-formand Per Bjerregaard.

Brøndby stiller som led i aftalen en loge i Michael Laudrup-loungen til rådighed for UNICEF og betaler derudover 10 mio. kr. til nødhjælpsorganisationen over de næste 5 år.

KasiGroup er en grossistvirksomhed i smykkebranchen med base i Brøndby. Virksomheden har været sponsor i Brøndby IF i 3 år.

Generalsekretær i UNICEF Danmark, Steen M. Andersen, siger:

– Gennem sporten kan man formidle vigtige budskaber til børn og unge – f.eks. om hvordan de kan beskytte sig selv og andre mod hiv. For børn ramt af krig eller naturkatastrofer kan deltagelse i sportsaktiviteter være med til at skabe tryghed for børnene og hjælpe dem til at overvinde traumatiske oplevelser.

UNICEF arbejder målrettet med sport i hjælpearbejdet, ikke mindst efter katastrofer og i flygtningelejre rundt om i verden.

I forvejen spiller den spanske storklub FC Barcelona med UNICEF på trøjerne.