Høringssvar af Mathias Ljørring (Concord Danmark)
EUs køreplaner for Unionens samarbejde med alle de folkelige aktører i u-landsarbejdet går mest i retning af at overvåge dem. Og det er ikke godt nok, så her må Danmark sætte foden ned og sikre en langt mere effektiv dialog.
Vi må med andre ord gøre vores indflydelse gældende og sørge for, at danske prioriteter og interesser løftes ind i EUs udviklingssamarbejde.
Det er et af ønskerne til Danidas nye politik for det fremtidige samarbejde med de danske NGOer, som Concord Danmarks politiske medarbejder og fundraising-mand fremfører på det danske EU-netværks vegne i et høringssvar til Danida om udspillet til en ny civilsamfundspolitik.
Og netop EU og EUs rolle i verden er vigtig både politisk og økonomisk. Det sidste fordi unionen er en af de absolutte sværvægtere i u-landsbistanden.
Concord Danmark skriver, man er bekymret over, at EU’s køreplaner for civilsamfundets organisationer (CSOerne) blot er beskrevet som et monitorerings-værktøj i politik-udkastet fra Danida.
Det er hverken er i tråd med Danidas tidligere ambitioner eller tænkningen i det materiale, EU-Kommissionen har rundsendt ang. processen.
Danmark bør aktivt støtte danske organisationers og deres partneres engagement med EU’s delegationer, særligt når det gælder EU’s CSO-køreplaner.
Danmark bør ligeledes gå foran ved at sikre, at danske ambassader i partnerlande går aktivt ind i processen for CSO-køreplanerne, og eksempelvis tager lederskab i arbejdet med EU’s CSO-køreplaner i enkelte strategisk prioriterede partnerlande.
Dette kan fremme engagement og ejerskab blandt EU’s medlemsstater, men endnu vigtigere kan det bidrage til, at danske prioriteter og interesser på udviklingsområdet generelt og på civilsamfundsområdet specifikt løftes ind i EU’s udviklingssamarbejde.
Foregangsland – og NGOer der ved, hvor skoen trykker
Danmark bør, via sin erfaring og progressive politik på området, være et foregangsland i udarbejdelsen af de nationale CSO-køreplaner.
Civilsamfundsorganisationer vil ofte have en mere direkte oplevelse og bedre forståelse af de negative konsekvenser EU’s politikker kan have i udviklingslande.
Den nye civilsamfundspolitik bør derfor fastslå, at Danmark arbejder for, at EU indtænker civilsamfundsinput i alle faser (formulering, udførelse, overvågning og evaluering) af EU’s politik- og lovgivningsarbejde på områder med globale socioøkonomiske og miljø- og klimamæssige konsekvenser.
Dette inkluderer bl.a. handelsområdet, hvor civilsamfundet bør indtænkes bredere end blot i forhold til CSR og fair trade.
Høringssvaret i sin helhed (næsten):
Concord Danmark (CD) har med interesse læst udkastet til den nye civilsamfundspolitik, som vi ser som et godt og interessant udgangspunkt.
Vi tilslutter os NGO Forums høringssvar, og knytter hertil disse kommentarer hvad angår de dele af politikken, der relaterer sig til Danmarks udviklingssamarbejde med og gennem EU.
Overordnet noterer vi os med glæde og enighed, at udkastet ser civilsamfundsorganisationer som en vigtig aktør i blandt andet EU’s udviklingssamarbejde – både som direkte målgruppe, som udførende partner og ikke mindst som interessent i forhold til koordination og advocacy (fortalervirksomhed).
Med meddelelsen ’Demokratiets rødder og bæredygtig udvikling’ har EU anlagt en tilgang til civilsamfundets rolle i udvikling, der på mange områder ligner den danske på området – ikke mindst i forhold til den centrale rolle civilsamfundet kan spille i en rettighedsbaseret tilgang til udvikling.
Danmark har derfor både interesse og stærke komparative fordele i at spille en aktiv rolle i EU’s udviklingsindsats med civilsamfund i både nord og syd. Gennem et strategisk og aktivt engagement i EU, kan danske prioriteter og synspunkter nå bredere ud.
Sammentænkning mellem EU og Danmark
Den kommende danske civilsamfundspolitik bør derfor eksplicit tænkes sammen med EU’s politik på området.
Den strategiske ramme for Danmarks deltagelse i EU’s udviklingssamarbejde, ’Fælles om en bedre verden’, indeholder en række lovende formuleringer for Danmarks prioriteter for EU’s relationer til civilsamfundet i udviklingssamarbejdet.
Concord Danmark (CD) er enig i strategiens overordnede analyser af EU’s vigtige rolle i udviklingsprocesser verden over i kraft af både sin rolle som donor og generel politisk og økonomisk aktør.
Danmark kan ved en strategisk tilgang bruge EU’s store donorengagement som løftestang for danske udviklingsinteresser – herunder en menneskeretsbaseret tilgang med udvikling af stærke lokale civilsamfund som hjørnesten.
Den kommende danske civilsamfundspolitik bør derfor, i højere grad end i dette udkast, lægge sig op af de udstukne prioriteter i ’Fælles om en bedre verden’, og sikre en konkret udmøntning af disse.
EU må være en fast støtte for NGOerne, når de presses
Disse prioriteter inkluderer bl.a. at ”presse på for, at EU systematisk inddrager civilsamfundet i udviklingssamarbejdet, og at EU er en fast støtte for civilsamfund i situationer, hvor deres politiske rum er under pres”.
Samt at ”Danmark vil arbejde for, at EU i højere grad systematiserer sin dialog med civilsamfundsorganisationer på landeniveau, således at disse inddrages som væsentlige aktører og fortalere i opnåelsen af de lokale befolkningers basale rettigheder.”
I udmøntningen af ovenstående prioriteter er EU’s nationale køreplaner for civilsamfundsorganisationerne (CSOer) helt centrale, da de er det primære instrument og proces for udfoldelsen af EU’s civilstrategi på landeniveau.
CD noterede sig derfor med glæde ambitionen om, at ”Danmark vil støtte udmøntningen af EU’s civilsamfundsstrategi og presse på for, at de lokale køreplaner for EU’s samarbejde med civilsamfund i tredjelande udarbejdes gennem en åben og inklusiv proces baseret på fælles analyser og koordination og med inddragelse af de lokale civilsamfund” fra ’Fælles om en bedre verden’.
Danmark må hjælpe NGOerne til en bredere dialog med EU
Ambitionen om at støtte udmøntningen af EU’s civilsamfundsstrategi gennem lokale CSO-køreplaner udarbejdet med inddragelse af lokale civilsamfund bør eksplicit udfoldes i civilsamfundsstrategien.
I processen for EU’s CSO-køreplaner bør Danmark støtte civilsamfundsorganisationer i at have en bredere politisk dialog med EU delegationerne om menneskerettigheder, enabling environment, den lokale politiske situation og relevante politikområder, der påvirker fattigdomsbekæmpelse i udviklingslande jævnfør core PCD-forpligtelser.
Varetagelsen af danske udviklingspolitiske prioriteter og interesser i EU’s udviklingssamarbejde kan videre sikres ved øget deltagelse af danske organisationer i de EU-finansierede udviklingsprojekter, der udføres af civilsamfundsorganisationer, idet danske organisationer ofte vil tage de ’danske’ tilgange til udvikling, herunder HRBA, med sig ind i deres projekter.
CD ser derfor et stort potentiale for både Danida og de danske civilsamfundsorganisationer, inkl. deres partnere, i at arbejde for øget adgang til og opnåelse af EU-finansierede nødhjælps- og udviklingsprojekter.
Stigende udfordring at få penge fra EUs kasser
De danske organisationer har generelt gode vilkår for at samfinansiere EU-projekter, men et stigende antal organisationer oplever udfordringer.
Deres vilkår er meget forskellige, og for mange, både ramme- og ikke-ramme-organisationer, kan usikkerheden omkring samfinansieringen afholde dem fra at søge projekter, de ellers ville være egnede til at opnå.
CD opfordrer derfor til, at den nye danske civilsamfundspolitik, på baggrund af dialog med de danske CSO’er, udfolder målsætningen fra ’Fælles om en bedre verden’ om at fremme danske civilsamfundsorganisationers muligheder for at søge og opnå funding fra EU.
En øget dansk CSO-adgang og -opnåelse af EU-bistandsmidler ville tillige sikre en (dansk) folkelig forankring af bistanden generelt og den multilaterale i særdeleshed.
Og vil samtidig understøtte de danske organisationers deltagelse i EU’s udviklingssamarbejde, hvilket i ’Fælles om en bedre verden’ er et mål i sig selv – et mål som civilsamfundsorganisationerne deler.
Glad for planer om Danida-studie
CD noterer sig med interesse, at Danmark vil gennemføre et studie af udviklingen i størrelsen på bevillinger til internationale civilsamfundsorganisationer.
I et sådant studie vil det være relevant at inkludere en analyse af betydningen af EU’s ændrede fundingmodaliteter for civilsamfundssamarbejde. Vi indgår meget gerne i en dialog om indholdet af dette studie.
Civilsamfund i både nord og syd har en vigtig rolle at spille i både EU’s og Danmarks bestræbelser på at leve op til det traktatfæstede princip om politikkohærens (en sammenhængende politik) for udvikling (PCD).
Civilsamfundet bør spille en vigtig rolle i både udformningen og håndhævelsen af de regler, der regulerer samhandelen mellem rige og fattige lande, multilateralt såvel som bilateralt.
Ovenstående kan bl.a. fremmes via bedre dialog med civilsamfund på landeniveau og bedre inddragelse af CSO’er i forbindelse med udarbejdelse af EU’s konsekvensanalyser.
Endeligt ser CD meget positivt på tilkendegivelsen om, at man også fremover vil støtte netværk af civilsamfundsorganisationer med de i udkastet udstukne mål og ansvarsområder.
Mathias Ljørring (28) er pr. 1. april 2014 fastansat som politisk medarbejder og fundraising-medarbejder i Concord Danmark efter at have været studentermedhjælp i organisationen siden begyndelsen af 2012.
Han er næsten færdig som kandidat i internationale udviklingsstudier på Roskilde Universitet (RUC).
Mere om Concord danmark på www.concorddanmark.dk
Se også telegrammerne
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/17-10-13/aidwatch-eu-landene-sakker-bagud-med-udviklingsbis
og
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/17-10-13/et-aidwatch-lysglimt-andelen-af-udhulet-bistand-er