Mediet og researchcentret Danwatch har modtaget 50.000 euro, hvilket svarer til knap 375.000 kroner, fra IT-firmaet Google Digital News Initiative. Det skriver Danwatch i en pressemeddelelse, der fortsætter:
Når journalister eller forbrugere skal grave frem, hvor et produkt stammer fra, og hvilke mellemhandlere og led produktet har været igennem på rejsen til forbrugeren, er der ofte mange forhindringer undervejs. I et globalt marked kan en vare nå at skifte hænder mange gange, før den havner på hylderne.
Siden 2007 har Danwatch indsamlet store mængder data om produktionsforhold i alt fra fødevarer, tekstil og IT til udvinding af sjældne mineraler i f.eks. makeup.
Data, der bør være tilgængelig for forbrugere og andre journalister, der kan bidrage med ny viden. Dét var ideen i Danwatchs ansøgning til Google Digital News Initiative i januar i år, som nu kan realiseres med bevillingen.
Nye muligheder for journalistik
Gennemsigtighed og adgang til data er nøgleord for både Google Digital News Initiative og Danwatch som uafhængigt medie og researchcenter, siger direktør i Danwatch, Jesper Nymark:
”Vi er stolte over at være en del af Googles Digital News Initiative, hvis formål er at støtte journalistik af høj kvalitet såvel som innovativ journalistik. Det er klart, at et samarbejde med Googles Digital News Initiative giver helt nye muligheder for Danwatchs journalistisk”.