IBIS hylder samarbejde med Toms

Forfatter billede

Efter 3 års samarbejde mellem IBIS og chokoladevirksomheden, Toms Gruppen, er livet blevet bedre for børn i Ghana. Flere går i skole i stedet for at arbejde i deres forældres kakao-plantager, og langt flere består eksamen end tidligere. Samarbejdet har givet lærerige erfaringer på området.

Målet var at bekæmpe børnearbejde, midlet hed kvalitetsundervisning.

I tre år har Toms Gruppen og IBIS derfor samarbejdet om et fælles projekt midt i Ghanas regnskov, hvor kakaoen dyrkes.

Her er skolegangen blevet forbedret markant til fordel for mere end 15.000 piger og drenge, skriver IBIS.dk

GENERALSEKRETÆR: DET VIRKER
– Når vi kommer rundt på skolerne, ser vi i dag elever, der laver gruppearbejde og deltager aktivt i undervisningen. Vi ser dygtige og engagerede lærere og møder forældre, der interesserer sig for og bakker op om deres børns skolegang, siger Vagn Berthelsen, generalsekretær i IBIS.

For at få børn væk fra arbejdet i kakaoindustrien, indledte Toms Gruppen og IBIS for fire år siden det utraditionelle samarbejde i Ghana, hvor Toms køber størstedelen af sine kakaobønner.

Det blev til et stort anlagt skoleprojekt i to af de distrikter, hvor kakaoen produceres på små familiebrug.

UNDERVISNINGENS KVALITET AFGØRENDE
Toms og IBIS bekæmper børnearbejde med kvalitetsundervisning.

En stor undersøgelse fra ICI, kakaoindustriens eget initiativ til bekæmpelse af farligt børnearbejde, i Ghana viser, at hvis undervisningen er ordentlig, sender kakaobønderne gerne børnene i skole.

Hvis skolen derimod er dårlig, tager forældrene børnene ud og sætter dem i stedet til at arbejde.

Derfor handlede projektet om at gøre skolen så god, at den kunne blive et alternativ til arbejdet på forældrenes kakaobrug.

Det ser ud til at være lykkedes:

– Vi kan se, at det virker, siger administrerende direktør i Toms, Jesper Møller, uden dog at påstå, at børnearbejde i kakaoproduktionen nu er afskaffet.

– Alle ved, at Rom ikke blev bygget på én dag. Sådan er det også her. Det er en lang proces at gøre skolen så god, at ingen forældre vil overveje at sætte deres børn til at arbejde, tilføjer Jesper Møller.