Safaricom, Kenyas nationale teleselskab som står bag succesen M-Pesa, vil først og fremmest gå målrettet mod de østafrikanske naboer, men overvejer også at rykke til Vestafrika. Det skriver blandt andet kenyanske Standard Media.
Mobilbetalingssystemet M-Pesa har revolutioneret Kenya og kenyanerne bruger i dag mobiltelefonen til at handle mange slags varer. M-Pesa blev lanceret i 2007 og pesa betyder faktisk ”penge” på Swahili. Det kan bruges af de fleste mobiltelefoner, og man kan lave overførsler af små og større beløb til takster, der er langt billigere end bankernes. Ifølge en undersøgelse fra MIT (Massachusetts Institute of Technology) har adgang til mobilbetalingssystemer løftet 194.000 eller 2% af de kenyanske husholdninger ud af ekstrem fattigdom.
I september afholdt Safaricom ordinær generalforsamling, og aktionærerne kunne stemme om en ændring af selskabets vedtægter. Ændringerne tillader Safaricoms moderselskab, Vodafone Group, at konsolidere 35 procent af selskabets aktiebesiddelse, der tidligere blev holdt i Safaricom under det sydafrikanske datterselskab Vodacom Group.
Safaricoms administrerende direktør Bob Collymore udtrykte tilfredshed med aktionærernes stemme og ser det som en blåstempling af virksomhedens vækststrategi, skriver Standard Media. Toppen ønsker at ruste selskabet til nye markeder.
Nyt stort marked i Etiopien
Der er blandt andet fokus på nabolandet Etiopien. I år overhalede Etiopien naboen Kenya som regionens største økonomi og Etiopien har en befolkning, og dermed et nyt marked, på op mod 100 millioner mennesker. Det vil dog blive svært for det kenyanske teleselskab at etablere et fodfæste her, fordi udenlandske banker og teleselskaber er forbudt i landet.
I Etiopien sidder den statsejede teleoperatør Ethio Telecom tungt på markedet og selskabet har netop meddelt, at man vil øge registreringen af blandt andet nye mobiltelefoner for at forhindre smuglede telefoner på markedet og for at forhindre brud på virksomhedens satellitnetværk. Det nye system udføres i fællesskab med Ministeriet for Kommunikation og Informationsteknologi (MCIT). Tiltaget vil også blokere ulovlig teknologi, der er i stand til at omgå serviceudbyderens satellitnetværk og gør det muligt at foretage internationale opkald.
Milliardbøde
I bestræbelserne på at finde nye markeder på det afrikanske kontinent står Safaricom også overfor andre udfordringer. Der følger ofte heftige reguleringer med, når afrikanske virksomheder ønsker at etablere sig på nye markeder, der i andre afrikanske lande anses for at være økonomiske rivaler.
Selvom telekommunikation i Afrika syd for Sahara forventes at blive en stadigt stigende forretning på op mod 43 milliarder USD årligt inden 2020, så er der flere af de tunge internationale udbydere, der oplever udfordringer på kontinentet. Omkostninger til drift er ofte høje og for store dele af de afrikanske samfund er den disponible indkomst lav. Dertil kommer restriktioner fra de forskellige regeringer og lovgivningsmæssige rammer, der ikke altid er forudsigelige.
I Vestafrika står Safaricom også overfor det franskejede Orange, der har prioriteret det afrikanske marked, primært de fransktalende markeder, såsom Cameroun og Elfenbenskysten.
Safaricom står dermed overfor flere udfordringer i søgen efter større fodfæste på kontinentet. Afrika rummer markeder for vækst, men også vanskelige miljøer at etablere sig i, hvor regeringers dominerende rolle, øget regulering og kontrol kan gøre det sværere for operatørerne.
Det bliver spændende at følge udviklingen og kampen om internettet i Afrika i de næste år.