Færre end to tredjedele af piger i lavindkomstlande færdiggør grundskolen, og kun en ud af tre piger gennemfører et niveau svarende til gymnasiet.
Missed Opportunities: The High Cost of Not Educating Girls – der sætter fokus på vigtigheden af uddannelse til piger og kvinder.
Statistikken viser, at kvinder med en videregående uddannelse oftere har et arbejde, og de tjener næsten dobbelt så meget som dem uden uddannelse.
Andre positive effekter af, at piger gennemfører en ungdomsuddannelse svarende til gymnasiet, er en bred vifte af sociale og økonomiske fordele for pigerne selv, deres børn og deres samfund.
Blandt andet er børneægteskab mindre sandsynligt, og i lande med høj befolkningstilvækst vil det nedbringe fødselsraten med en tredjedel. Desuden kan de højere uddannelsesniveauer direkte aflæses i statistikkerne for børnedødelighed og underernæring.
”Vi kan ikke fortsat lade kønsforskelle komme i vejen for globale fremskridt,” siger Verdensbankens direktør, Kristalina Georgieva.
”Ulighed i uddannelse er endnu et problem, der koster verden billioner. Det er på tide at lukke kønsforskellen inden for uddannelse og give piger og drenge en lige chance for at lykkes. Det er til alles bedste,” siger hun i forbindelse med udgivelsen af rapporten.
132 millioner piger er ikke i skole
I de sidste to årtier har mange lande formået at give alle en grundskoleuddannelse, og pigers skolegang i udviklingslande er på niveau med drengenes, når man ser på grundskolen.
Men det er ikke nok, skriver Verdensbanken. De enkelte lande vil få meget større fordele af uddannelse, hvis flere piger kommer i det, der svarer til gymnasiet.
”Når 130 millioner piger ikke kan blive ingeniører eller journalister eller administrerende direktører, fordi uddannelse er uden for deres rækkevidde, går vores verden glip af billioner af dollars, der kan styrke den globale økonomi, folkesundheden og stabiliteten”, siger Malala Yousafzai, der er grundlægger af Malala-fonden og tidligere modtager af Nobels fredspris.
”Hvis verdens ledere er seriøse om at opbygge en bedre verden, skal de starte med seriøse investeringer i pigers sekundære uddannelse. Denne rapport er mere bevis for, at vi ikke har råd til at vente med at investere i piger,” siger Malala.
I dag er omkring 132 millioner piger mellem 6 og 17 år stadig ikke i skole rundt om i verden. Af dem er 75 procent unge.
Lande har også brug for politikker, der støtter en sund økonomisk vækst, som vil skabe job for en voksende uddannet arbejdsstyrke, skriver Verdensbanken.