NGO-frygt for at fly kommer til at lette på regnskov

aircraft-784257_960_720
Thomas Jazrawi

Det kræver en del brændstof at få et fly til at lette. Derfor er flytrafikken en væsentlig årsag til klimaskadelige gasser i atmosfæren. 

Derfor bruger nogle selskaber biobrændstof. Den finske virkosmhed Neste regner med at blive verdens førende producent af biobrændstof til fly i 2019. 

Men det kan gå hårdt ud over regnskoven, skriver NGO’en Biofuelwatch i en pressemeddelelse onsdag. 

En rapport fra organisationen viser, at selskabet, som er delvist statsejet, bruger palmeolie, der primært stammer fra Indonesien og Malaysia, i brændstoffet.

Det er to lande, hvor palmeolie er kendt for at gøre massive indhug i regnskov. Tidligere undersøgelsenationalparken Tesso Nilo på den indonesiske ø Sumatra.

Det sker i et brud med dets egne standarder for bæredygtighed, skriver Biofuelwatch.