NGO’er skal lære at holde af markedskræfterne

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Laurits Holdt

Ord som profit og markedsmekanismer skal i højere grad være plusord i den danske NGO-verden, hvis det står til Dansk Forum for Mikrofinans. Derfor har organisationen udarbejdet en guide, der skal hjælpe NGO’er med at forstå de fattiges markedsvilkår.

Dansk Forum for Mikrofinans har udarbejdet en guide, der skal give NGO’er en bedre forståelse af de fattiges markedsvilkår og den rolle NGOer kan spille i at forbedre dem. Det skriver organisationen i en pressemeddelelse tirsdag.

Anvendes guidens principper og konkrete anvisninger er det ikke så lidt NGOer kan gøre for at skabe bedre indkomst for småproducenter i udviklingslandene, hedder det.

Her er guidens fem bedste råd.

  • Undersøg og udvælg markeder inden opgaven afklares
  • Arbejd med og igennem lokale markedsaktører
  • Støt aktiviteter der forbedrer markedet på langt sigt
  • Tilpas og målret strategier der inkluderer de fattigste
  • Støt forskelligartede indtægtsfremmende områder

For udviklingsorganisationer har profit og markedsøkonomi traditionelt set været et fy-ord.

Men det er en skæv tilgang, NGO’er bør i højere grad se på markedet som den kontekst, de fattige småproducenter er en del af. En kontekst, der på samme tid kan udnytte de fattige men også give dem muligheder.

Det er NGO’ernes at forstå denne virkelighed og foretage strategiske indsatser i samarbejde med markedsaktørerne for at forbedre fattige småproducenters indkomst, mener BØRNEfonden.

”Vores erfaringer viser, at man kan forbedre småproducenters indkomst betragteligt ved at anlægge en såkaldt værdikædetilgang, der gør dem i stand til at forstå markedet, tilpasse deres produktion til efterspørgslen og indgå i relationer med andre relevante markedsaktører.”

Sådan siger program advisor Karin Wied Thomsen fra BØRNEfonden, der arbejder med markedsadgang for småproducenter i Vestafrika.

Ud fra den filosofi har Dansk Forum for Mikrofinans i samarbejde med Margie Brand, sydafrikaner med 20 års erfaring i udviklingsarbejde og indkomstskabelse, udarbejdet en ny guide, der særligt fokuserer på danske NGOers muligheder for at arbejde med markedet indenfor Civilsamfundspolitikkens rammer.

Med metoder, best-practice erfaringer og håndgribelige anvisninger og eksempler fra danske NGOer forsøger forfatterne at guide udviklingsorganisationer til en at kunne arbejde konkret og effektivt med markedskræfterne.

Dansk Forum for Mikrofinans holder workshoppen “How to Engage Markets as part of your Development Strategies” i BØRNEfondens lokaler den 26.-28. november med Margie Brand som underviser.
 
Hent invitationen som PDF her