Nu koster det penge at samle ind – også for u-landsforeninger

Forfatter billede

1. juli 2014 trådte en ny lov om indsamlinger i kraft. En af de væsentligste ændringer for bl.a. u-landsforeninger er, at man nu skal anmelde indsamlinger hos et nyt “Indsamlingsnævn” og ikke hos politiet som hidtil. Man skal desuden indsende et regnskab efter indsamlingen. 

Man kan undgå at anmelde og aflægge regnskab, hvis man er godkendt af skatteministeriet til at modtage gaver, skriver NGO-sammenslutningen CISU i sit seneste nyhedsbrev onsdag.

Desuden kommer det til at koste penge at samle penge ind:

* 1.000 kr. i forbindelse med indgivelse af anmeldelse om indsamling.
* 3.000 kr. årligt, hvis organisationen er godkendt af skatteministeren som berettiget til at modtage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen.
* 45.000 kr. i forbindelse med indgivelse af ansøgning om en 3-årig tilladelse til landsdækkende husindsamling.
* 22.500 kr. ifm indgivelse af ansøgning om regional husindsamling.
* 15.000 kr. ifm indgivelse af ansøgning om enkeltstående husindsamling.
* 6.000 kr. ifm indgivelse af ansøgning om landsdækkende gadeindsamling.         
* 3.000 kr. i forbindelse med indgivelse af ansøgning om regional gadeindsamling.

Indsamlingsnævnet skal sikre større gennemskuelighed og kontrol omkring indsamlinger, og man kan bl.a. klage til det, hvis en organisation ikke overholder god indsamlingsskik.

Der har ikke før været en offentlig klageinstans.

Man kan læse mere baggrund på justitsministeriets hjemmeside.

Og se Indsamlingsnævnets hjemmeside.