Fairtrade-mærkede varer oplevede en vækst på 15 procent i 2010 i et dansk detailmarked, der stort set ikke bevægede sig ud af stedet, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten fredag.
Tendensen fremgår af de sidste nye estimater fra NGOen Fairtrade Mærket (før Max Havelaar), der præsenterer sig som garant for ordentlige arbejds- og levevilkår for arbejdere i fattige lande og højere priser til de fattige bønder.
Hver dansker købte sidste år fairtrade-varer for i gennemsnit 80 kroner, og det er en markant stigning i forhold til tidligere år, skriver avisen.
– Langt de fleste danskere vil gerne gøre noget for en bedre verden. At købe Fairtrade-mærkede varer er blevet en konkret ting, de kan forholde sig til, siger generalsekretær Judith Kyst fra Fairtrade Mærket Danmark til Jyllands-Posten.
Ifølge Judith Kyst er Danmark nu et af de lande med det største salg af Fairtrade-produkter efter bl.a. Storbritannien og Schweiz.