Ny u-landslov i dølgsmål

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Udviklingsminister Christian Friis Bachs (R) nye omstridte “grundlov” for dansk u-landsvirke, som politikerne i Folketingets udenrigsudvalg har indtil fredag kl. 12 til at stille ændringsforslag til, er ikke alene blevet til i et lukket inter-ministerielt udvalg, som aldrig lagde sin slutrapport offentligt frem, den er også skabt udfra et arbejdsgrundlag, som ligger betydeligt fra hvad udvalget nåede frem til.

Det fremgår af kommissoriet for arbejdet, som U-landsnyt.dk er i besiddelse af.

I kommissoriet for udvalgets overvejelser om “modernisering af lov om internationalt udviklingssamarbejde” hed det bl.a., at embedsmændene blot skulle vurdere muligheden af enten at fortsætte med U-lands-styrelsen – krumtappen i det folkelige element i bevillingsprocessen omkring u-landsmilliarderne – eller se på andre løsninger.

U-landstyrelsens mulige nedlæggelse nævnes kun som en eventualitet (se hele afsnittet neden for).

Da Friis Bachs lovforslag blev fremlagt i januar på baggrund af embedsmands-udvalgets rapport, var slutsatsen radikalt anderledes.

U-landsstyrelsen og dens ni repræsentanter fra samfundet som helhed skulle helt fjernes og u-landsbevillingerne i stedet gå igennem en Danida-kontrolleret komite.

Dermed blev den folkelige indflydelse i bistandens maskinrum – dér hvor pengene løber igennem- i praksis kraftigt reduceret.

Om dette til punkt og prikke følger det inter-ministerielle udvalgs slutrapport, er ikke kommet til offentlighedens kundskab. U-landsnyt.dk har søgt aktindsigt for at kunne se slutrapporten og fået afslag fra Danida. I Danida oplyser man, at Friis Bach er orienteret om begæringen – se mere i telegrammet
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/29-04-12/danida-nej-til-aktindsigt-i-tilblivelse-af-forslag

Men det virker usandsynligt, at udvalget har fremlagt en slutrapport, som adskiller sig på noget væsentligt punkt fra lovforslaget, idet rapporten er udarbejdet til regeringens koordinationsudvalg, som traf endelig beslutning.

En anden årsag hertil er, at udvalget ifølge Danida arbejdede med udenrigsministeriet som “initierende kraft”, ofte med Danidas chef i spidsen og dermed med direkte linje til ministeren selv.

Varsel – og dog ikke et ord

Endnu før udvalget var færdigt og det hele konfirmeret af regeringen i januar, gik ministeren ud med sit første offentlige varsel om, at der ville komme en helt ny lov.

Dog kun en passant i en længere redegørelse på et velbesøgt møde i U-landsrådet den 8.december 2011. U-landsnyts referent på mødet skrev:

“Nyt var hans oplysning om, at ikke blot skal den danske bistandsstrategi fra 2010 revideres, vi skal også have en ny bistandslov, og det allerede i 2012.

Loven er fra 1971 og revideret i 1982. Den skal nu moderniseres, og i den forbindelse vil han se på, om strukturen med Styrelse og Råd for internationalt udviklingssamarbejde skal justeres. Forslaget til ny lov håber ministeren at kunne fremsætte i marts næste år”.

De færreste tog sig særligt af det dengang, for ministeren sagde intet om, at det kunne ende med U-landsstyrelsens fjernelse. Heller ikke, at dette var hans ønske.

Protester strømmede ind

Da lovforslaget så forelå i januar og det gik op for aktørerne i dansk u-landsbistand, hvad der var i gære – både med hensyn til U-lands-styrelsens skæbne, sammensætningen af et nyt “Udviklingspolitisk Forum” og Danidas og ministerens styrkede rolle – fik piben en anden lyd.

Under høringsprocessen om lovforslaget strømmede det ind med protester og ministeren følte sig tvunget til at give indrømmelser om det nye Udviklingspolitiske Forum (der kom til at hedde Råd).

Det blev mere bredt og folkeligt sammensat. Men kernen i det hele – den folkelige indflydelse på selve u-landsbevillingerne – blev ikke ændret til ugunst for ministeren og Danida.

Under hele forløbet om debatten om loven tog Danida ikke initiativ til et eneste debatmøde om loven, mens ministeren stillede beredvilligt op til talrige debatmøder om den nye overordnede strategi for bistanden.

Det indtryk fæstnede sig, at Friis Bach ikke ønskede at indgå i nogen form for realitetsdrøftelser af de mange konkrete forslag om at reformere og modernisere U-landsstyrelsen.

Heller ikke ønsket om at bryde Danidas dominans i den nye mægtige bevillingskomite, som skulle erstatte Styrelsen, har nydt fremme hos ministeren.

Om det ændrer sig, står klart, når Folketingets udenrigsudvalg har skrevet betænkning om forslaget til den nye lov. Den afgives tirsdag d. 15. maj, kl. 13.30

———-
DOKUMENT

Fra “Kommissorium for en modernisering af lov om internationalt udviklingssamarbejde”

Arbejdet vil (desuden) have følgende mål for øje:

(punkt 4) Vurdere, hvordan den bistandsfaglige rådgivende opgave, som Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde i dag varetager, fremover bedst kan forvaltes, herunder om Styrelsens mandat og opgaver skal ændres og evt. videreføres i et andet, mere åbent udviklingspolitisk dialog-forum.

————-
Man kan læse hele forslaget til lov om internationalt udviklingssamarbejde (L 153) på http://www.ft.dk/samling/20111/lovforslag/L153/index.htm

Se i den anledning også telegrammerne
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/19-04-12/frygter-minister-magt-i-ny-u-landslov-stig-som-en
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/12-04-12/friis-bach-urokkelig-danida-f-r-vetoret-i-ny-bevil

Kommentar om Bevillingskomiteen findes på
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/01-02-12/u-landsstyrelsens-fremtid-iii-storebror-fik-forslu