Roskilde Festival: Jagten på det globale

Forfatter billede

Morten Ranun, U-landsnyt.dk, skriver fra Roskilde Festivalen

Der er godt nok en del musik fra rundt om i verden på programmet, men hvor global er festivalen egentlig? Vi er selvfølgelig på pletten og har været rundt og sondere terrænnet op til festivalpladsens åbning torsdag eftermiddag.

Vi har allerede flere gange skrevet om den musik på festivalen, der ligger inden for U-landsnyts interesseområde. Hvad skal vi egentlig kalde den? Global, etnisk, world … med fare for at falde for Informations musikanmelder Ralf Christensens kritik.

Han plejer altid i forbindelse med sine anmeldelser af festivalens koncerter at rase imod betegnelsen verdensmusik. 

Eksisterer det globale?

I uges første par dage har vi forsøgt at finde verden og det globale rundt på campingområdet og i yderkanterne af festivalområdet, men vi har næsten kun fundet skandinavisk druk og hor.

Måske er det globale afskaffet. Det er et fantasifoster som vi bruger til at udvide vores horisont?

Men så ankommer vi til Indgang Øst ude i nærheden af Vor Frue. Her møder vi en flok afrikanske mænd. De kommer fra Nigeria, Ghana og andre steder i Vestafrika. De har muligvis svaret på vores udfordring vedrørende det globale.

Need a ticket to buy

Det står der på papskiltene de holder foran sig. Umiddelbart er det uklart om de ønsker at købe en billet eller om sætningen er en spørgende opfordring.

Mændene fortæller adspurgt, at de gerne vil købe en billet, så de kan komme ind på festivalen og samle flasker.

Således oplyst bevæger vi os tilbage på campingområderne. Her ser vi adskillige afrikanske mænd gå rundt og samle flasker. For år tilbage var det mest unge drenge og piger der samlede flasker, og derved fik de tjent nogle ekstra lommepenge. Nu er det udover de afrikanske mænd og østeuropæere, der samler flasker.

Det globale findes – men som global arbejdsdeling. De afrikanske mænd udfører det arbejde vi ikke selv vil påtage os. Det skærer lidt i øjnene i den socialdemokratiske velfærdsstat, hvor vi alle jo skal være lige.

Verden i musikken

Vi fandt det globale på campingområdet; omend i en lidt anden udformning end forventet. Men hvad med musikken? Her kommer det afrikanske, latinamerikanske og asiatiske til os i rendyrket form.

Der er en hel del ikke-europæisk musik på programmet, men der er også en del europæisk og amerikansk musik som er inspireret af musik fra rundt omkring i verden. Ligesom der også er en række musikere med afrikanske rødder men som er vokset op i Europa. De blander den musik de er vokset op med i Europa med traditionel musik fra det afrikanske kontinent.

I den elektroniske musik ses blandinger af den latinamerikanske cumbia med afrikansk clubbing.

Det bliver derfor sværere og sværere at opretholde en forestilling om verdensmusik som noget særskilt – og som musik med rødder udenfor en europæisk/amerikansk musiktradition.

Vi må give Ralf Christensen ret. Det får konsekvenser for vores egen dækning af musik året rundt, Vi opretholder faktisk en forestilling om, at det giver mening at anmelde musik fra den såkaldte 3. Verden.