Kommer pengene frem? Nytter de? Og hvordan sikrer hjælpeorganisationerne, at hver en krone bliver udnyttet maksimalt?
Det fortæller Mission Øst i den nyeste udgave af hjælpeorganisationens magasin, som netop nu lander i givernes postkasser.
Magasinet viser pengegavens vej fra bankoverførsel til hjælpearbejderes uddeling af mad, madrasser, tæpper, varmeovne, hygiejneudstyr og byggematerialer til de mest sårbare nødlidende.
1. Giveren overfører et beløb og øremærker det for eksempel til Mosul. Betalingskoden ”Mosul” sikrer, at Mission Øst ved, hvor pengene skal hen.
2. Mission Østs bogholderi registrerer alle donationer, og gaver, der for eksempel er markeret med ”Mosul”, sendes videre til Mission Østs kontor i Irak.
3. Mission Østs team i Irak har allerede lavet en foreløbig vurdering af situationen. Når donationerne begynder at komme ind, vurderer de, hvem der har mest behov for nødhjælp og laver lister over dem.
4. Mission Øst finder leverandører – gerne lokale – for også at støtte den lokale økonomi. Leverandørerne skal leve op til Mission Østs kvalitetsstandarder og kunne levere varerne hurtigt.
5. Når nødhjælpen er opkøbt, bliver den opbevaret på et stort lager, hvorfra den bliver pakket på lastbiler og kørt hen til de lokale uddelingssteder. Tid og sted er på forhånd aftalt med modtagerne.
6. Hver familie, der modtager hjælp, bliver krydset af på listen og underskriver en kvittering. De får at vide, hvad pakkerne indeholder og får fx instruktioner om, hvordan vandrensningsmiddel skal doseres.
Mission Øst sikrer, at også ældre mennesker og personer med handicap får deres nødhjælp og har mulighed for at transportere den hjem.
7. Kort efter laver Mission Øst en undersøgelse blandt et udsnit af modtagerne for at være sikre på, at hjælpen er modtaget og virker efter hensigten. Oplysningerne bliver sendt tilbage til hovedkontoret, så Mission Øst kan skrive rapporter om hjælpen til donorer og støtter.