137 virksomheder fra Europa, USA, Canada, Australien, Indien og Japan er blevet kigget efter i sømmene i forhold til deres målsætninger for og brug af såkaldt ansvarlig palmeolie, der ikke har ryddet regnskov. Hele 76 ud af de 137 undersøgte virksomheder scorer bedre, end i WWF’s seneste palmeolie-undersøgelse fra 2013.
“Det er stærkt – og helt nødvendigt – at mange af de store, internationale spillere nu melder sig på banen og begynder at tage ansvar for, hvordan palmeolien i deres varer er produceret. De seneste år har været præget af fodslæb og nøl. Så vi er meget tilfredse med, at virksomhederne nu har fået øjnene op for, at palmeolie, der ikke er produceret ansvarligt, har katastrofale konsekvenser for natur og dyreliv,” understreger Hlif Linnetved, ansvarlig for palmeolie i WWF Verdensnaturfonden.
Palmeolie indgår i en lang række dagligvarer som kage, stearinlys og shampoo. Indonesien og Malaysia producerer over 86 procent af al verdens palmeolie, og man forventer, at efterspørgslen på palmeolie vil fordobles i 2020. For at skabe plads til de kæmpemæssige palmeolieplantager, bliver der flere steder ryddet uerstattelig regnskov, der er hjemsted for truede arter som orangutang, Sumatra-næsehorn og skovelefant. Derudover er rydning af regnskoven en af de største årsager til global opvarmning.