WWF om EU’s klimaudspil: Regeringen må tage fat på at skære i udslip fra biler, boliger og bønder

Thomas Jazrawi

EU-Kommissionen har i dag præsenteret sit udspil til fordelingen mellem EU’s lande af det fælles 2030-reduktionsmål for de ikke kvotebelagte sektorer, dvs. de områder, som ikke er omfattet af EU’s CO2-kvotesystem – transporten, landbruget og boligerne. 

Det fælles reduktionsmål, der blev besluttet i oktober 2014, lyder på, at EU-landene samlet skal skære 30 pct. af drivhusgasudslippet i 2030 ift. niveauet i 2005. Ifølge Kommissionens udspil skal Danmark reducere udslippet med 39 pct.

John Nordbo, klima- og miljøchef i WWF Verdensnaturfonden, siger:

”Det danske reduktionsmål er på niveau med de mål, som EU Kommissionen foreslår for vores nabolande. Der er altså ikke grund til at stille sig på bagbenene. I stedet bør regeringen se at komme i arbejdstøjet. Indtil videre har regeringen forsøgt at sno sig uden om at igangsætte nye initiativer, der reducerer klimabelastningen fra biler, bønder og boliger. Tværtimod har man med landbrugspakken øget drivhusgasudledningerne fra dansk landbrug. Men den går ikke længere – vi kan ikke blive ved med at skubbe indsatsen foran os”.

Regeringen har kæmpet for at slippe billigst muligt

Den danske regering har i månederne op til EU-Kommissionensudspil arbejdet hårdt på at skabe bedst mulige fleksibilitetsmuligheder for opfyldelsen af målet, så Danmark kan opfylde målet billigst muligt.

Det drejer sig bl.a. om mulighed for at flytte klimabidrag fra landbruget over i energisektoren, udskyde indsatsen fra år til år eller gennemføre danske reduktion i et andet EU-land, hvis det kan gøres billigere der.

WWF er bekymret for, at fleksibilitetsmulighederne betyder, at der ikke tages nok hånd om at reducere udledningerne fra landbrugs- og transportsektorerne.

”Vi kan ikke blive ved med at gå som katten om den varme grød: Hvis vi skal lykkes med at reducere drivhusgasudledningerne til et minimum inden 2050, må der iværksættes nye ambitiøse tiltag også inden for landbrugs- og transportområderne”, siger John Nordbo og fortsætter:

”Sandheden er jo tilmed, at med Paris-aftalens mål om at holde temperaturstigningen et godt stykke under 2 grader og stile mod 1,5 grad, så er EU’s mål for 2030 langt fra ambitiøst nok. Så det er bare om at tage handsken op og komme i gang, både i EU og i Danmark.”