10 kendte skal få Røde Kors-penge til at yngle

Redaktionen

Tirsdag præsenterede Dansk Røde Kors sin nye Klub 10 – et hold af 10 kendte mennesker fra kulturliv og erhvervslivet, der det kommende år hver skal få 50.000 kr. til at yngle gennem kreative og sjove projekter. 

Årets hold består blandt andre af
kokken Claus Meyer, der har gjort Creme Brulée til dansk folkeeje,
Jens Veggerby, tidligere cykelrytter, der efter at være stået af cyklen i dag lever af sin anden store hobby, kunsten
Mette Rode fra auktionshuset Lauritz.com, der har gjort tusindvis af danskere velhavende efter en oprydning på loftet og
sangerinden Nanna, der har skabt nogle af de mest populære 1980er ørehængere, og sangen om Afrika til den store Etiopiens-indsamling. 

Siden 2000 har skiftende Klub 10 hold samlet næsten 8,5 millioner ind til Røde Kors arbejde – og sidste års hold satte rekord med 3 mio. kr. Den udfordring har Klub 10 2004 på forhånd taget op:

– Det er spændende at være med til at hjælpe på en måde, der kan være sjov sammen med nogle mennesker, jeg ikke kender; og så er jeg jo sportsmand, så de 3 millioner, der blev samlet ind sidste år, skal vi nok slå, siger Jens Veggerby.

Generalsekretær i Dansk Røde Kors, Jørgen Poulsen, var stolt, da han tirsdag på husbåden Davids ARK i Christianshavn præsenterede det nye hold:  

– Klub 10 viser, at kreative og sjove projekter kan kombineres med noget så alvorligt som hjælp til verdens nødstedte. Og jeg er sikker på, at de mennesker, det er lykkedes os at samle i år, er de helt rigtige ambassadører for Dansk Røde Kors.

De øvrige deltagere i Klub 10 i 2004 er
Ulrik Bülow – adm. direktør i Danmarks Turistråd,
Tina Brage Vabø – direktør for spillestedet VEGA,
Stig Andersen – direktør for forlaget Gyldendal,
Jon Stephensen – direktør for Aveny Teatret,
Michelle Jensen og Peter Damgaard – direktør 2pm og
Lene og Søren Sand – direktører i tøjfirmaet Sand Cph.

Læs mere på www.drk.dk/Klub10