VK-regeringens finanslovsforslag om u-landsbistandens størrelse og fordeling

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Regeringens finanslovsforslag for 2005: Udviklingsbistanden under §06.3

Baggrund

I forbindelse med offentliggørelsen af finanslovsforslaget 2005 (FFL05) og “Sikkerhed, vækst – udvikling – regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2005-2009” giver regeringen sit bud på prioriteterne for dansk udviklingsbistand i perioden 2005-2009.

Prioriteringen bygger videre på de rammer for udviklingsbistanden, der blev udstukket med “En verden til forskel” i juni 2003, og videreudvikler samtidig indsatsen gennem en række nye, konkrete initiativer, herunder:

– En bedre mere effektiv fattigdomsbekæmpelse, hvor bistandsniveauet fastholdes med årlige pris- og lønopregninger.
– En styrkelse af miljøindsatsen med yderligere 800 mio. kr. i 2005-2009.
– 200 mio. kr. mere til hiv/aids indsatsen i 2005-2009.
– En målrettet bistand til genopbygning: Afghanistan (550 mio. kr. 2005-09), Irak (150 mio. kr. 2005-06) og Sudan (op til 500 mio. kr. 2005-09).
– 250 mio. kr. ekstra til menneskerettigheder, demokratisering og god regeringsførelse.
– Fokus på styrkelse af privat-sektoren med oprettelsen af et nyt erhvervssektorprogram i Kenya (150 mio. kr. i 2005-09).

I det følgende gives en teknisk gennemgang af, hvor de budgetter, der er opført i “Sikkerhed, vækst – udvikling – regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2005-2009” optræder i FFL05 og hvorledes de opførte omprioriteringer i “Sikkerhed, vækst – udvikling” er beregnet.

Afslutningsvist redegøres for, hvorledes ovenfor nævnte nye initiativer indgår på finanslovsforslaget 2005.

I. Fra FFL05 til “Sikkerhed, vækst – udvikling”

I “Sikkerhed, vækst – udvikling” opereres der med tal for de omprioriteringer, regeringen foretager på FFL05 og de følgende år sammenlignet med budgettet i finansloven 2004. For at sikre, at der sammenlignes med identiske perioder har sammenligningsgrundlaget været finansloven 2004s tal for budgetoverslagsårene 2005, 2006 og 2007.

Budgetoverslagsåret 2007 er endvidere fremskrevet til 2008 og 2009 med henblik på, at prioriteterne for udviklingsbistanden fremlægges for en 5-års periode, som foreskrevet i loven om internationalt udviklingssamarbejde. Dette kan illustreres med følgende eksempel:

Landerammen for Kenya er i finansloven 2004 angivet til at være 120 mio. kr. i 2005 og 130 mio. kr. i 2006 og 2007. Med en fremskrivning af 2007-budgettet til 2008 og 2009 fås følgende FL04-budget for Kenya for perioden 2005-2009

Kenya §06.32.01.11. (mio. kr.)
2005 2006 2007 2008 2009 I alt
120 130 130 130 130 640 = Finansloven 2004

Det samlede budget på 640 mio. kr. kan herefter sammenlignes med det budget, der opstilles i “Sikkerhed, vækst – udvikling” (SVU) (side 25) og er reflekteret i FFL05 (§06.32.01.11). Et budget på samlet 790 mio. kr.

Kenya §06.32.01.11 (mio. kr.)
2005 2006 2007 2008 2009 I alt
150 160 160 160 160 790 = SVU og finanslovsfl. 2005

Forskellen mellem de 2 budgetter for identiske 5-årige perioder (2005-2009) afspejler således den OMPRIORITERING, der foretages med FFL05, og som i dette tilfælde skyldes iværksættelsen af et erhvervssektorprogram i Kenya.

Kenya §06.32.01.11 (mio. kr.)
2005 2006 2007 2008 2009 I alt
+30 +30 +30 +30 +30 +150 = Forskel (omprioritering)

I bilaget er gengivet en detaljeret oversigt over samtlige aktiviteter/bevillinger, der er opført i “Sikkerhed, vækst – udvikling” sammen med en redegørelse for budgettallene på hhv. finansloven 2004 og FFL05. Oversigten angiver endvidere, hvilke finanslovskonti de enkelte bevillinger henviser til.

II. Bistandsniveauet fastholdes
Under §06.3 Bistand til udviklingslandene var der på FL04 afsat 10,523 mia. kr. til multilateral og bilateral bistand. Dette tal er pris- og lønopregnet i henhold til pris- og lønindekset, som i 2005 er på ca. 1,5 procent, således at der på FFL05 er afsat 10,683 mia. under §06.3.

Den reale værdi af udviklingsbistanden fastholdes således på FFL05. Herudover er der en række aktiviteter udenfor §06.3 – som f.eks. administrationen af udviklingsbistanden (§06.11.01.20.), en del af det bilaterale naboskabsprogram (§06.11.19.), den fællesskabsfinansierede EU-bistand m.v. – som i henhold til OECDs DAC-regler medregnes i Danmarks samlede udviklingsbistand.

Den samlede udviklingsbistand for 2005 opgjort i henhold til OECDs DAC-regler kendes først efter regnskabsårets afslutning, men skønnes for 2005 at ville udgøre 12,5 mia. kr. (jf. de indledende bemærkninger til §06.3)

III. Styrkelse af miljøindsatsen med ca. 800 mio. kr. i 2005-09

Styrkelsen af miljøbistanden er beregnet på baggrund af metoden beskrevet i afsnit I ovenfor og fremgår af følgende konti på FFL2005:

– Yderligere 375 mio. kr. til vand- og sanitetsprogrammer i Afrika (§06.37.02.10. Den afrikanske Udviklingsbank (AfDB))
– 250 mio. til regionalt miljøprogram i Centralamerika (§06.32.03.12. Øvrige lande i Latinamerika)
– Yderligere 135 mio. kr. til øvrige miljøbidrag (§06.36.05.12. Øvrige miljøbidrag)
– Yderligere 15 mio. kr. til FNs Miljøprogram, UNEP (§06.36.05.10. FNs Miljøprogram (UNEP))
– Yderligere 30 mio. kr. til den særlige miljøbistand (§06.34.01. Særlig miljøbistand i u-lande)

IV. 200 mio. kr. mere til hiv/aids i 2005-09

Styrkelsen af hiv/aids-indsatsen er beregnet på baggrund af metoden beskrevet i afsnit I ovenfor og fremgår af følgende konti på FFL2005:

– 100 mio. kr. til hiv/aids-indsatser gennem danske NGOer (§06.33.01.11. Andre samarbejdsformer med NGOer)
– Yderligere 75 mio. kr. til Den Globale Fond for Bekæmpelse af Aids, Tuberkulose og Malaria (§06.36.03.16. Den Globale Fond for Bekæmpelse af Aids, Tuberkulose og Malaria)
– Herudover vil regeringen fra puljen til nye initiativer ekstraordinært afsætte 25 mio. kr. til Den Globale Fond.

V. En målrettet bistand til genopbygning:

Afghanistan (550 mio. kr. 2005-09), Irak (150 mio. kr. 2005-06) og Sudan (op til 500 mio. kr. 2005-09). Midlerne til fortsatte genopbygnings- og humanitære indsatser i Afghanistan, Irak og Sudan er afsat på følgende konti på FFL2005:

– Afghanistan (§06.32.02.15. Øvrige lande i Asien; §06.32.04.10. Rådgiverbistand; §06.38.01.11. Multilateral genopbygningsbistand og §06.39.02.12. Bistand til flygtninge og internt fordrevne i nærområder).

– Irak (§06.32.02.15. Øvrige lande i Asien; §06.32.09.10. Projekter til støtte for demokrati og menneskerettigheder; §06.39.02.10. Ekstraordinære humanitære bidrag; og §06.39.02.12. Bistand til flygtninge og internt fordrevne i nærområder).

– Sudan (§06.32.01.23. Øvrige lande i Afrika; §06.39.02.10. Ekstraordinære humanitære bidrag; og §06.39.02.12. Bistand til flygtninge og internt fordrevne i nærområder).

VI. 250 mio. kr. mere til menneskerettigheder, demokratisering og god regeringsførelse

Styrkelsen af indsatsen for menneskerettigheder, demokratisering og god regeringsførelse er beregnet på baggrund af metoden beskrevet i afsnit I ovenfor og fremgår af følgende konti på FFL2005:

– 350 mio. kr. mere under §06.32.09.10. Projekter til støtte for demokrati og menneskerettigheder.
– 15 mio. kr. mere under §06.23.09.20. Støtte til Rehabiliterings- og Forskningscentret for torturofre.
– 15 mio. kr. mindre under §06.38.03.20. Støtte til internationale menneskerettigheder, NGOer m.v.
– 100 mio. kr. mindre i 2008-09 under den del af det bilaterale naboskabsprogram (§06.11.19), der medregnes som udviklingsbistand, som følge af at der endnu ikke er taget stilling til programmets status udover 2007.

VII. Fokus på styrkelse af privat-sektoren med oprettelsen af et nyt erhvervssektorprogram i Kenya (150 mio. kr. i 2005-09)

Oprettelsen af et nyt erhvervssektorprogram i Kenya er beregnet på baggrund af metoden beskrevet i afsnit I ovenfor og fremgår af følgende konto på FFL2005:

– 150 mio. kr. mere under §06.32.09.11. Kenya.

Kilde: Udenrigsministeriet/Danidas hjemmeside, www.um.dk