Anonyme kilder: G7-lande vil lancere grøn konkurrent til Kinas silkevej

gettyimages-1064392574
En stor motorvej fra Matara til Hambantot på Sri Lanka er en del af Kinas nye silkevej
Foto: Paula Bronstein/Getty Images
Thomas Jazrawi

3. juni 2021

Kinas store projekt om en ny silkevej har længe vakt fascination og bekymring rundt omkring i verden. Belt and Road, som det kaldes, skal ifølge kineserne skabe et netværk af nye handelsruter til gavn for bæredygtighed, udvikling og økonomisk vækst.

Kritkere frygter, at det vil cementere kinesisk dominans og gøre flere nationer afhængige af den asiatiske stormagt samt øge klimaskadelige udledninger med nye massive investeringer i fossile brændstoffer.

Nu lader det til, at G7-landene vil præsentere et alternativ, som både kan afbalancere Kinas indflydelse og sikre en mere bæredygtig udvikling.

Clean Green Initiaitve er den foreløbige titel, og planerne vil blive præsenteret på mødet mellem statsledere fra G7-landene i næste weekend. Det er i hvert fald meldingen fra unavngivne kilder, som har udtalt sig til det amerikanske medie Bloomberg.

Kineserne er ikke imponeret
Kina har bemærket rygterne om det nye initiativ. Det fremgår af en kommentar torsdag af en redaktør for det statskontrollerede kinesiske medie Global Times.

I kommentaren fokuserer redaktøren på, at både USA og Storbritannien har en betydelig statsgæld, og at deres villighed til at levere udviklingsbistand er faldet de seneste år. Derudover kritiserer indlægget vestens udviklingsbistand, som ifølge skribenten indeholder politiske betingelser og hverken har sikret politisk stabilitet eller økonomisk og social udvikling.

“Udviklingsbistand eller samarbejde på tværs af grænser, om det er under BRI (Belt and Road-initiativet, red.) eller andre rammer, bør være baseret på principper om gensidig forståelse og gevinst,” lyder det fra skribenten, som dog understreger, at bestræbelser fra “rige, vestlige lande” på at sikre udvikling for verdens mindst udviklede lande er “mere end velkommen”.

Bekymring for massiv gæld
Ifølge indlægget i Global Times har Kina underskrevet samarbejdsaftaler med 31 internationale organisationer samt 140 lande, herunder 46 i Afrika.

Læs også: Kina sætter sig strategisk på havne i Afrika

Der har været talt om, at projektet med den nye silkevej kan fange fattige lande i en “diplomatisk gældsfælde”, mens andre analyser afviser det som en myte. En anden bekymring er, at Kinas udlån i forbindelse med projektet fører til gældsniveauer for udviklingslande, som ikke er bæredygtig.

En nylig analyse fra Boston University viser, at lån fra Kina ofte fungerer som et alternativ til at stifte gæld hos den Internationale Valutafond (IMF), da Beijing ikke kræver reformer til gengæld for lån. Derimod er der ofte tale om, at adgang til naturressourcer og strategisk vigtighed spiller en rolle i lånebetingelserne.

Store investeringer i kul
Flere er ligeledes bekymrede for, at silkevejen kan blive skadelig for miljø, klima og natur. Kina har investeret ret massivt i fossile brændstoffer i andre lande, særligt kul. Ifølge en analyse af Clean Coal Center, et program under Det Internationale Energiagentur, er Kina i færd med at støtte mindst 13 projekter baseret på kul i Afrika, og der er ni mere på vej. Siden 2000 er der blevet investeret 51,8 milliarder dollars fra den kinesiske udviklingsbank samt Bank of China i globale kulprojekter.

I 2017 lovede Kinas præsident, Xi Jinping, imidlertid, at silkevejen skal være grøn og bæredygtig – samtidig blev The Belt and Road Initiative International Green Development Coalition dannet. Koalitionen rummer blandt andre FN’s Miljøprogram og skal rådgive for at sikre en grøn profil i projektet.

Der er endnu ikke meget konkret om G7-landenes kommende initiativ.

Bloombergs kilder oplyser, at projektet skal fungere som en ramme for at støtte bæredygtig udvikling og grøn omstilling i udviklingslande, men at der er uenighed om, hvor der skal satses geografisk. Frankrig, Italien og Tyskland mener, at projektet skal støtte initiativer i Afrika, mens USA peger på Latinamerika og Asien. Japan ønsker, at fokus bliver på Stillehavsregionen.

Alle de syv lande er imidlertid enige om, at Clean Green Initiaitve skal være et alternativ til den kinesiske silkevej.