Bæredygtig kaffeproduktion skal give forbrugerne en god smag i munden

Forfatter billede

Danskernes store kaffetørst og stigende efterspørgsel på bæredygtige produkter afstedkommer et samarbejde, der skal sikre kenyanske bønder uddannelse og bedre arbejdsforhold. 

Danskerne har længe efterspurgt miljøvenlige varer – vi vil vide, hvordan vores fødevarer er blevet til og sikre os, at de er så rene som muligt. Derfor har en række danske virksomheder med Peter Larsen Kaffe i spidsen etableret projektet Kaffe for en bedre fremtid, der skal resultere i en mere bæredygtig kaffeproduktion, og som desuden også bidrager til uddannelse af unge kenyanere.

Projektet

Projektet skal via forskellige indsatsområder løfte lokalbefolkningens livsgrundlag. Derfor arbejder Peter Larsen Kaffe ud fra en 5-punktsplan i projektet, som er: uddannelse, økonomi, direkte handel, sporbarhed og fremtid.

De unge bliver blandt andet uddannet i helt basal kaffedyrkning i form af dyrkningsmetoder, gødning og vanding, og de bliver uddannet på universitetsniveau i økonomi, handel og bæredygtig produktion.

60 ton kaffebønner. Det er, hvad danske Peter Larsen Kaffe i første omgang har købt fra de kenyanske småbønder i Othaya, der skal sikre en bedre kvalitet af kaffebønner – produceret på mere bæredygtige vilkår. En ikke ubetydelig investering, og der er allerede bestilt mere.

[video:https://www.youtube.com/watch?v=xVi6HUEFL9o]

Peter Larsen Kaffe – Kaffe For En Bedre Fremtid! af Bob Laumann

Inspiration til fremtidige projekter

Bæredygtighed handler også om arbejdsforhold og betaling til kaffebønderne. Derfor er Fairtrade også en væsentlig del af projekt Kaffe for en bedre fremtid.

En af idemændene bag projektet er Poul David Videbæk, der er udviklingsdirektør i Just Fair. Ifølge ham har man valgt kaffekooperativet Othaya, der ligger i hjertet af Kenyas grønne område, Nyeri, netop fordi det er Fairtrade-certificeret:

“Det er vigtigt for os, at forholdene er i orden. At der er en demokratisk valgt bestyrelse, medlemsdemokrati og fokus på social og bæredygtig udvikling. Derfor investerer vi også i mere miljøvenlige maskiner, som kun bruger 1/16 så meget vand som nu. Målet er, at dette projekt bliver frontløber for mange lignende projektet i fremtiden.”

Bønderne skal lære at elske deres bønner

Men selv om kaffebønderne i Kenya dyrker nogle af verdens bedste kaffebønner, ser de unge kenyanere ikke kaffeproduktionen som en levevej:

“Derfor er kvalitetskaffe fra Kenya truet. Klimaforandringer, priskrige og en skæv fordeling af midlerne er noget af det, der gør, at unge kenyanere ikke har lyst til at arbejde med kaffe. Derfor er vi gået ind i det her projekt.

Vi vil være med til at skabe uddannelse, udvikling og sikre en direkte handel med kooperativerne, så bønderne får en bedre økonomisk gevinst,” siger Lars Aaen Thøgersen der er udviklingschef hos Peter Larsen Kaffe.

Peter Larsen Kaffe er Danmarks største udbyder af Fairtrade-certificeret kaffe og håber, at de kan være med til at vende udviklingen og vise vejen til en mere bæredygtig produktion og fair fordeling af midlerne i Kenya.

”At sikre bøndernes vilkår er god forretningssans, som vil komme os og danske kaffedrikkere til glæde mange generationer frem i tiden,” forklarer Lars Aaen.

Partnerne i projekt Kaffe for en bedre fremtid er: Just Fair, Peter Larsen Kaffe, Bravo Tours og Fairtrade mærket.