Bæredygtige og unikke råvarer skal kendetegne Perus voksende tekstilsektor

Forfatter billede

Faktaboks om Peru

  • Peru løsrev sig fra det spanske imperium i 1821.
  • Siden 1979 har landet været demokratisk ledet.
  • Landet har cirka 30 millioner indbyggere.
  • I perioden 2002 til 2012 formåede Peru næsten at fordoble sin GDP.
  • I 2013 oplevede Peru en økonomisk vækst på 5.8 %.
  • I 2013 levede 23 % under fattigdomsgrænsen, ned fra 33 % i 2009.

Globalnyt er til stede i dette års udgave af Perú Moda og her er budskabet klart. Det sydamerikanske land vil øge landets eksport af tekstilvarer  og styrke en industri der allerede skaber over 350.000 arbejdspladser.

”Peru har noget af den bedste bomuld i verden og vores Apacauld er enestående. Derfor arbejder vi på det internationale plan sammen med nogle af verdens førende designere for at forbedre vores position på det internationale marked. På det lokale plan arbejder vi blandt andet med øge kvaliteten i hele vores værdikæde,” udtaler Luis Torres Paz, direktør for Perus Export Promotion Board.

I løbet af de sidste 13 år er tekstil- og tøjeksporten er næsten tredoblet, fra 653 millioner amerikanske dollars i 2001 til 1.802 millioner dollars i 2014, hvoraf især USA står for størstedelen af importen, men også Tyskland og Italien importerer i stigende grad fra Peru.

Lokale designere kombinerer det traditionelle og det moderne

Peru har en lang tradition for at bearbejde tekstiler og især inkaerne er kendt for at have haft en enorm viden om tekstiler og for at udvikle sofistikerede væveteknikker, der stadig bruges den dag i dag.

Med udgangspunkt i disse teknikker, har regeringen styrket uddannelsen af landets egne designere og det har medført, at en række lovende designere står på spring. En af dem er Silvia Paredes (se billede) der vandt Perú Modas talentkonkurrence, og har ladet sig inspirere af sine inkarødder.

Foto: Bue Heckmann

Hun kan måske snart slutte sig til rækken af peruvianske brands, såsom Dunkelvolk, Anntarah og M.bö, der i stigende grad konkurrerer på det internationale marked.

Arbejder på at skabe en bæredygtig produktion

I 2010 indførte den peruvianske regering, i samarbejde med den latinamerikanske udviklingsbank CAF, et pilotprojekt der via ti principper fokuserer på at forbedre arbejds- og miljøforholdene hos råvareproducenterne.

Projektet kaldes ”Good Practices on Fair Trade” og er sidenhen blevet en stor succes og fået permanent status.

”Vi har gjort projektet permanent, da vi kan se, at det gavner de samfund som lever i de rurale områder, hvor især kvinder har svært ved at få et ordentligt arbejde,” forklarer vicedirektør for eksportudvikling Ricardo Limo del Castillo, inden han uddyber

”Det har desuden været en stor hjælp for virksomhederne at blive certificeret, da det gør det lettere for dem at samarbejde med internationale købere”

122 virksomheder er allerede en del af programmet, men det er kun 18 virksomheder der indtil nu har fået den endelige certification.

Amantani er én af de 18 virksomheder der er blevet certificeret. Siden 2009 er virksomheden gået fra at bestå af fem kvinder der strikkede produkterne til nu at give arbejde til cirka 50 kvinder


Foto: Bue Heckmann

Det samlede salg af certificerede tekstilprodukter er siden 2010 steget med 15 procent og den peruvianske regering regner med, at væksten er mere end fordoblet inden 2020.