CARE Danmark: Derfor droppede vi AidOnline – Kommentar: Første moralske skrupler meldt ud

Redaktionen

Vi har modtaget (12.06.09):

Af Ulla Jepsen
Kommunikations- og marketingchef i CARE Danmark

I sidste uge sendte vi dig en nyhedsmail, der bl.a. indeholdt information om indsamlingssitet Aid Online. Men efter massiv kritik har CARE Danmark valgt at stoppe samarbejdet med Aid Online.

Sidste uges nyhedsmail fra CARE Danmark indeholdt information om et lille stykke software, der kan frasortere reklamer på internettet og i stedet udelukkende vise bannere, der støtter et humanitært formål.

Men CARE Danmarks og en række andre humanitære organisationers samarbejde med Aid Online har medført en storm af kritik. En række internetmedier med Danske Dagblades Forening og Foreningen af Internet Annoncører i Danmark mener, at softwaren “Aid Online” er ulovlig.

Derfor har CARE Danmark i samråd med de andre humanitære organisationer valgt at afslutte samarbejdet med Aid Online.

Vi har naturligvis lyttet til den kritik, der er kommet fra vore mediesamarbejdspartnere. De ser Aid Online som en trussel mod deres forretningsmodel og som en Robin Hood metode, der lukrerer på deres annoncemarked.

På den baggrund har vi besluttet at indstille samarbejdet med Aid Online.

Bemærk at hvis du allerede har installeret Aid Online på din computer med det formål at støtte CARE Danmarks arbejde skal du gå ind og slette din tilmelding på www.aidonline.dk.

Vi beklager den forvirring det har medført.

———-
KOMMENTAR

Af Jesper Søe
journalist med u-landsforhold som speciale

CARE Danmark stiller ikke mange moralske tømmermænd til skue efter det hastige tilbagetog fra samarbejdet med en forretningsmodel, der med rette er kaldt “landevejsrøveri ved højlys dag”.

Så er det jo godt, at andre i u-landsbranchen er begyndt at vise det. Tag nu bare fundraisingchefen i Dansk Røde Kors, Kenneth Øhrberg, der ellers ikke har haft mange pæne ord til overs om kritikerne af det kontroversielle samarbejde, som i alt 12 organisationer var med i.

Til Politiken lørdag siger han nu: -Troværdighed og etik er helt grundlæggende for den måde, vi agerer på, og her er vi klart gået til kanten og efter nogens mening over den. Det må vi så tage ved lære af.

Fuldkommen rigtigt, Øhrberg; bare med den korrektion, at I gik over kanten – ja, langt over den. Akkurat som CARE Danmark.

Øhrberg har samtidig indirekte en forklaring på, at det kunne komme så vidt: Til Politiken siger han:

– I dag betjener vi os af fuldstændig de samme værktøjer, som hvis vi sad i en professionel virksomhed…..Det kan ses ved, at over halvdelen af vore ansatte på området har en fortid i erhvervslivet. For 5-10 år siden var det stort set kun folk med en humanistisk baggrund.

Ja, så rigtigt, så rigtigt. I erhvervslivet går man efter penge, i det humanitære felt efter holdninger og etik. Så det er vel omtrent det samme som at sætte ræven til at vogte gæs at lade erhvervsfolk pleje det humanitære indsamlingsarbejde.

Også andre er urolige over denne udvikling. Fhv. generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Peter Lodberg, udtrykker det sådan overfor Politikens lørdagsudgave:

– Organisationerne skal passe på, det ikke går hen og bliver en vare, de sælger. Bagved kommunikationen ligger jo ikke ønsket om vækst, men overvejelser af etisk karakter, siger Lodberg, der i dag er lektor på Aarhus Universitet med ekspertise i nødhjælp og religion.

Igen: Lodberg har fuldkommen ret – 100 procent. Hvorfor det må undre såre, at hans ellers så positivt bedømte efterfølger i chefstolen i Nørregade overhovedet gik med på den galej…

Måtte Henrik Stubkjær – for ham er det – i tide bremse den næste skævert! Han har den personlige integritet og humanitære tilgang til det; ellers er vi vist nogle stykker, der har taget grueligt fejl.

Og han må meget gerne i samme moment give det røde kort til det anløbne samvirke med Buy Aid. Nødhjælpen er i dag ene om at samarbejde med firmaet i det danske u-landsmiljø. Red Barnet har for længst meldt fra.

Også Indsamlingsorganisationernes brancheorgan, ISOBRO, har taget flere skridt til at opretholde den rette balance mellem effektiv fundraising og troværdighed.

De 122 medlemmer har alle skrevet under på retningslinjer for god indsamlingsskik, og ISOBRO har netop etableret en fundraisinguddannelse.

– På den ene side skal organisationerne prøve nye former og grænser af, på den anden skal der være høj fokus på værdierne og visionerne. Når vi med forskellige formål beder danskerne om penge, skal det ske på et højt indsamlingsetisk grundlag, siger Robert Hinnerskov, generalsekretær for ISOBRO til dagbladet på Rådhuspladsen.

Og se, det er jo kloge ord i juni.

Kommentaren er stillet til rådighed for u-landsnyt.dk