Dansk skib tilbageholdt i Panama

26082652830_3d7e003ef3_b
Rederiet Ultrabulk har i en årrække sejlet fosfat fra Vestsahara og nu er skibet Ultra Innovation tilbageholdt med endnu en last. Her ses et andet skib, ULTRA ESTERHAZY, fra rederiet.
Foto: Sabrina Setaro (CC BY 2.0)
Laurits Holdt

19. maj 2017

Fragtskibet Ultra Innovation fra rederiet Ultrabulk med adresse i Hellerup nord for København blev onsdag tilbageholdt, da det skulle til at passere gennem Panama-kanalen.

Den 28. april sejlede Ultra Innovation fra Laayoune, der er hovedbyen i det marokkansk-besatte Vestsahara mod Vancouver i Canada med en last bestående af 50.000 tons fosfat. Det skriver organisationen Western Sahara Ressource Watch og det bekræfter rederiet Ultrabulk overfor Globalnyt.

Skibet sejler for det offentligt ejede marokkanske fosfatfirma Groupe OCP, som er verdens førende fosfat-eksportør. Fosfat bruges bl.a. til at lave kunstgødning.

Ikke overblik over situationen

Men nu har Panamas myndigheder sat en midlertidig stopper for sejladsen og skibet ligger indtil videre for anker på Atlanterhavs-siden af kanalen og afventer myndighedernes afgørelse.

“Vi har endnu ikke overblik over situationen, men det håber vi at få i løbet af i dag,” siger Hans Christian Olesen, der er Executive Vice President i Ultrabulk fredag via telefon til Globalnyt.

“Det er en juridisk process, der går i gang nu og det er ikke noget vi laver til daglig. Så vi søger naturligvis juridisk rådgivning,” siger han videre.

Rederiet har i en årrække sejlet fosfat fra Vestsahara og det er første gang, at en af transporterne bliver tilbageholdt.

Åbenlyst tyveri

Befrielsesbevægelsen Polisario er anerkendt af FN som repræsentant for Vestsaharas oprindelige befolkning. Og det er denne organisation, der har begæret tilbageholdelsen af Ultra Innovation og krævet at lasten beslagslægges. 

I en pressemeddelelse fra Polisario kalder en talsmand for organisationen den marokkanske eksport af fosfat for åbenlyst tyveri fra områdets befolkning.

Det faktum, at Vestsahara er besat af Marokko, gør transporten kontroversiel. For hvis en besættelses- eller kolonimagt vil sælge varer fra et besat område eller en koloni, skal det sikres at handlen kommer områdets befolkning til gode og at den er indforstået med det.

Hans Christian Olesen fastholder dog, at rederiet ikke har gjort noget forkert. Han fortæller, at rederiet har sikret sig, at det har retten på sin side.

“Vi gør naturligvis ikke noget, der er ulovligt,” lyder det fra ham.

Det er anden gang at et skib med fosfat fra Vestsahara bliver tilbageholdt. I begyndelsen af maj blev skibet NM Cherry Blossom tilbageholdt i Sydafrika, hvor det for tiden afventer en høring i retten i Port Elizabeth. 

Besat siden 1975

Vestsahara blev besat af Marokko i 1975, da den spanske kolonimagt trak sig tilbage. 

FN anerkender ikke Marokkos indlemmelse af Vestsahara og klassificerer området som et “ikke-afkoloniseret område”.

I 2012 indgik EU og Marokko en handelsaftale og i de første år anså EU Vestsahara for at være en del af Marokko og tillod derfor selskaber at handle med f.eks. salt og fosfat derfra. Men i 2016 afgjorde EU-domstolen, at Vestsahara ikke skal anses for en del af Marokko og at handelsaftalen derfor ikke gælder mere.