CPH PIX: The Double Steps – flot men insisterende uforståelig film

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

The Double Steps (Los Pasos Dobles) af spanske Isaki Lacuesta er visuelt smuk og stemningsfuld og af og til meget morsom. Men hvor er den dog forvirrende. Og derfor lidt irriterende.

Anmeldelse
Af Simone von Burgwald, U-landsnyt.dk

Jeg vidste ikke noget om François Augiéras, da jeg gik ind for at se The Double Steps, ved filmens slutning var jeg ikke spor klogere. Det er paradoksalt, da filmen angiveligt er en genfortælling af den franske kunstner-forfatters liv – men på meget kunstnerisk vis, fuld af gåder.

For at kunne gennemskue denne filmkunstværk (for den er langt mere kunstnerisk end biografisk oplysende) er det værd at vide noget om Augiéras’ liv, ellers fremstår filmen bare som en poetisk miskmask af uforståelige handlinger og mystiske blandede personer.

Kunstneren François Augiéras

François Augiéras (1925-1971) var allerede som ung engageret i både teater (hvor han af og til optrådte som skuespiller), i billedkunst og ikke mindst i forfatterskab. Han opsøgte eventyr for senere at gøre dem til bøger; han skrev flere bøger, hvor han selv var hovedpersonen.

François Augiéras første bog, som han udgav på egen hånd under pseudonymet Abdallah Chaamba, blev inspireret af hans ophold i Algeriet, hvor han som 20-årig for første gang mødte sin onkel, en kolonimilitærmand som boede i Saharaørkenen og som misbrugte François seksuelt.

Denne bog, Le Vieillard et l’Enfant (Den gamle mand og barnet) er forgængeren til flere bøger, hvor Augiéras skriver åbent om sine seksuelle tendenser for både drenge, unge kvinder og dyr – aspekter af hans komplicerede person, som kun vagt er hentydet til i filmen.

To sider af samme person

Lacuestas film viser to sideløbende historier eller to sider af Augiéras identitet, der udspiller sig samtidigt. Forvirringen er totalt, eftersom hovedpersonen kaldes to navne: François Augiéras og Abdallah Chaamba. Augiéras, som i virkeligheden var kaukasisk europæer, og som følte sig mest hjemme i Afrika, spilles af den maliske Bokar Dembele (‘Bouba’), inkarnationen af Augiéras’ alter ego i en viril, kraftig sort mand.

Filmen udspiller sig i det nordvestlige Afrika med lange scener, hvor vi følger en gruppe, der vandrer gennem den maliske ørken på jagt efter nogle malerier, som Augiéras angiveligt har udført i en hemmelig militærbunker.

Ind imellem de mange ørkenscener ser vi en mand, der plasker på papir med jordtonede akvareller – som repræsenterer den anden inkarnation af Augiéras. Her præger den catalanske samtidskunstner Miquel Barceló (ikke navngivet i filmen) historien med sit eget visuelle udtryk.

At kende til François Augiéras historie er kun en brik i puslespillet i denne meget filmkunstnerisk fortolkning af én mands komplicerede og eventyrlystne liv.

Til trods for dens stærke visuelle og metaforiske udtryk kan Lacuestas The Double Steps kun anbefales til dem, der tænder på mystik, gåder, og ikke mindst, kunstfilm.

Traileren (uden lyd) kan ses på youtube:
[video:http://www.youtube.com/watch?v=UiQpTpeJrdA]

The Double Steps
Instr.: Isaki Lacuesta, Spanien, Schweiz 2011, 87 min