Danmark og Google samarbejder om klimakommunikation

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

KØBENHAVN 21. September 2009: Udenrigsministeriet præsenterede mandag et samarbejde med internetvirksomheden Google. Det lanceres som led i Danmarks værtskab for FNs Klimakonference 2009 (COP15).

Samarbejdet har til formål at øge verdensopinionens engagement i klimasagen i perioden op til og under COP15, som afholdes i København i december.

Samarbejdet indeholder følgende web-baserede initiativer:

“Raise your voice” COP15 YouTube kanal – www.youtube.com/cop15. Danmark vil gøre det muligt for brugere af YouTube at dele deres holdninger til klimasagen og få deres meninger hørt under konferencen. Brugere kan gennem kanalen stille spørgsmål, give kommentarer eller svare på videoer fra andre klimadebattører.

Kanalen vil også gøre det muligt for brugere at se videoer, som fortæller om, hvordan konferencen organiseres. Under COP15 vil videoer fra kanalen blive vist til verdens ledere i Bella Centeret, og delegerede på konferencen vil kunne bidrage med debatindlæg og spørgsmål gennem optagelser direkte fra konferencestedet.

Visualisering af klimaforandringerne på Google Earth – www.google.com/cop15
Google har illustreret klimaforandringerne på Google Maps og Google Earth ved brug af data fra FNs Klimapanel (IPCC) og FNs Klimasekretariat (UNFCCC) samt det internationale forskningsmiljø. På hjemmesiden får man bl.a. mulighed for at opleve guidede videoture, der viser effekter af klimaforandringerne som f.eks. konsekvenserne for lavtliggende områder ved temperaturstigninger.

Samarbejde til fordel for klimasagen
En række organisationer arbejder for at udbrede kendskabet til klimasagen i perioden op til COP15. For at forene disse mange kampagner kan brugere af Danmarks ”Raise your voice” COP15-kanal på YouTube besøge andre større kampagner, herunder FNs officielle Seal the Deal-initiativ, UNICEFs Unite for Climate-kampagne, Hopenhagen-kampagnen, Prins Charles’ Rainforest Project samt Tck Tck Tck-kampagnen.

I tillæg til disse aktiviteter, som omfattes af samarbejdet mellem Danmark og Google, har Google et samarbejdet med CNN om at afholde et globalt, TV-transmitteret borgermøde (Townhall-debat) under COP15. Spørgsmål stillet gennem ”Raise your voice” YouTube-kanalen vil derigennem blive tv-transmitteret til et globalt publikum.

Samarbejdet mellem Danmark og Google lanceredes tirsdag af statsminister Lars Løkke Rasmussen under FNs Klimatopmøde i New York. Videodækning af begivenheden vil blive gjort tilgængelig på COP15 ”Raise your voice” YouTube-kanalen.

Kilde: www.um.dk