Dansk eksport til Afrika på niveau med eksporten til Færøerne

Forfatter billede

”Set i lyset af, at den danske eksport til de 750 mio. mennesker, der lever i landene syd for Sahara, kun ligger på niveau med den danske eksport til Færøerne, er der grund til at overveje, om vi udnytter eksportpotentialet fuldt ud”.

Sådan siger chefkonsulent Marie Gad fra Dansk Industri (DI), som mandag i “DI Indsigt” offentliggør en analyse om danske virksomheders uudnyttede forretningspotentiale i Afrika.

Af Vibe Lindgård Bach

“En række danske virksomheder har over de seneste år oplevet stor succes i Afrika, og flere kunne med fordel overveje mulighederne på det afrikanske kontinent en ekstra gang”, fortsætter Marie Gad

Danmark ligger langt under EU-gennemsnittet for eksport til Afrika. 
Ved at gøre det lige så godt som EU-gennemsnittet, kunne Danmark næsten fordoble eksporten til Afrika.

Især i lande som Kenya, Nigeria, Sydafrika og Ghana er potentialet stort for danske virksomheder. Men Afrika har været ”bistandens kontinent” så længe, at det skygger for de gode erhvervsmuligheder.

Den danske eksport til hele det afrikanske kontinent udgjorde blot 7,5 milliarder kr. eller meget beskedne 1,1 pct. af vores samlede eksport i 2011. Det er på mange måder et tankevækkende lavt tal.

Det er lavt i forhold til Afrikas faktiske vækst og fremtidsudsigter, i forhold vores eksport til andre fjerne markeder og ikke mindst i forhold til andre EU-landes præstation i Afrika.

Vore konkurrenter gør det bedre

I vore europæiske nabolande har man i mange år været betydeligt bedre til at udnytte de kommercielle muligheder på det afrikanske kontinent.

I lande som Belgien og Holland, der har tætte historiske bånd til en række afrikanske lande, er eksporten pr. indbygger godt fire gange højere end den danske.

I det omfang den danske eksport kunne hæves til EU gennemsnittet, ville eksporten kunne øges med godt syv miliarder kr. om året, hvilket i runde tal svarer til 6.000 danske arbejdspladser.

Fire lande skiller sig ud

Afrika består i dag af 53 lande med hver sine særlige kendetegn, som helt overordnet er kendetegnet ved massive forskelle landene imellem, og dermed også særlige forrentningsmuligheder.

Men fire lande skiller sig i DI’s analyse ud som særligt interessante for danske virksomheder:

• Nigeria – en økonomisk gigant med høj økonomisk vækst og en stor og voksende middelklasse.
• Kenya – Østafrikas vækstlokomotiv og springbræt til de øvrige østafrikanske lande.
• Sydafrika – Afrikas største økonomi, kontinentets bedste erhvervsklima og det afrikanske land med flest indbyggere i mellem- og højindkomstgrupperne.
• Ghana – Havde i 2011 verdens højeste økonomiske vækst og et af Afrikas bedste erhvervsklimaer.

De store forskelle mellem de afrikanske lande betyder, at man som dansk virksomhed skal være grundig i sine forberedelser, når man overvejer at påbegynde aktiviteter i Afrika.

Afrikanske forbrugermarkeder udvikler sig hastigt

Et af de mest lovende træk ved udviklingen er, at der er sket en markant ændring på mange afrikanske forbrugermarkeder.

Fra tidligere ikke at kunne betragtes som reelle markeder for andre end lokale handlende, er der nu en større og større grad af forskellighed blandt forbrugerne.

De mellemste og øverste indkomstgrupper vokser hurtigt, og 1/3 af Afrikas indbyggere regnes i dag for at være middelklasse.

50 afrikanske millionbyer

Mange steder er købekraften blandt almindelige borgere fortsat så lav, at markedet for traditionelle danske kvalitetsvarer er begrænset.

Men udviklingen går stærkt, og omkring økonomiske centre som eksempelvis Lagos, Nairobi og Johannesburg befinder en betydelig del af middelklassen sig nu.

Godt 50 afrikanske byer har i dag mere end en million indbyggere, og i en by som Lagos bor der allerede i dag næsten dobbelt så mange som i hele Danmark (vi er ca. 5,5 mio. danskere).

”Den kraftige befolkningsvækst, fortsat urbanisering og generel økono-misk fremgang vil være forbundet med store forretningsmuligheder, ikke mindst inden for bæredygtige energi- og miljøløsninger og en tidssvarende infrastruktur – alle områder, hvor Danmark i dag besidder en række internationale førerpositioner”, siger Marie Gad fra DI.

Kilde: DI Indsigt 8. oktober 2012, Af Hans Uldall-Poulsen, Head of Client Services, Dalberg Research A/S og Marie Gad, Chefkonsulent, DI

Se meget mere på http://publikationer.di.dk/di/1857362180
Husk, at du kan klikke med musen for at sætte skriftstørrelsen op og dermed øge læsbarheden.

Vibe Lindgård Bach er manager i Dansk Industri.