Dansk NGO-forkvinde: Spildt artikel om Mali-bistand

Forfatter billede

Kommentar af Janice G. Førde (KULU)

”Mali-bistand for en halv milliard blev spildt” lyder overskriften på en artiklel i Politiken fredag (11.04) I stedet er bistanden havnet i de forkerte lommer, lyder det. Men artiklen både overfortolker og rammer ved siden af de vigtigste problemer.

Janice Førde

”Dansk bistand for over 500 millioner kroner til Mali er »i bedste fald« blevet misbrugt og endt i lommerne på stammeledere, embedsmænd og politikere,” lyder indledningen til artiklen, som også er citeret her på U-landsnyt.dk – se http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/11-04-14/analyse-det-meste-af-bistanden-til-mali-blev-spild

Det er jo alvorligt, og da vi i KULU i mange år har arbejdet i Mali, fik det os til at søge tilbage til den analyse fra det FN-støttede nyhedsbureau IRIN, som Politikens artikel er bygget på.

Det tætteste, man kan finde på Politikens konklusion i analysen, lyder:

”At best, aid to Mali has been ineffective from an economic or institutional development perspective, enabling corruption, undermining the government’s will and ability to raise revenue through productive means or taxation, and insulating it from accountability to the population”.

Så IRIN’s artikel konkluderer altså, at hjælpen ”i bedste fald” har været ineffektiv – hvilket så i Politiken er blevet til misbrug og havnet i de forkerte lommer.

IRIN skriver intet om dansk bistand

Dét, IRIN-artiklen peger på, er, at måden hjælpen er ydet på, har fremmet korruptionsproblemerne i landet, men det er altså meget, meget langt fra at påstå, at samtlige kroner, euro og dollars er gået i de forkerte lommer.

Desuden siger IRIN intet om dansk bistand specifikt.

IRIN-analysen, som stammer fra august sidste år, gør i stedet dét, at den rejser nogle meget væsentlige spørgsmål om de bivirkninger, man risikerer, når bistanden fylder så meget i økonomien, som den gør i Mali.

På samme måde som man har set med for eksempel olieindtægter i flere lande, så kommer bistandsmidlerne dumpende udefra, og derfor risikerer man, at magthaverne ikke føler sig ansvarlige over for den lokale befolkning i måden, de bliver brugt på.

Desuden kan det i en nation som Mali have været med til at nære den regionale utilfredshed, som var en del af basis for oprøret i landets nordlige del i 2012.

Selv om f.eks. nye brønde er et ubetinget gode for befolkningen i de landsbyer, der får dem, kan det udløse utilfredshed, hvis der er områder, der føler sig systematisk forbigået.

Det er alvorligt, og det er noget donorlandene ikke har været opmærksomme nok på i deres glæde over at have et demokratisk styre i Vestafrika at samarbejde med.

Fremgang, men langt endnu

I KULU (Kvindernes U-landsudvalg) kender vi forholdene i Mali ret godt. Vi har i snart ti år arbejdet tæt sammen med et nationalt netværk af kvindeorganisationer i det store vestafrikanske land.

De fleste midler har vi selv samlet ind gennem vores ”Giv en Pige Ret”-kampagne, men også i mindre omfang fået danske statsmidler til vore projekter.

Selv om Mali i de sidste 10 år har rykket sig fra at være verdens fjerdefattigste land til en plads omkring nr. 15, så er det stadig en ludfattig og skrøbelig stat, og på trods af en demokratisk regering er det et samfund med alvorlige interne konflikter.

Det er ikke noget nemt land at arbejde i, og der er ingen nemme svar.

Et af de væsentligste mål må være at ramme en bedre balance mellem støtte til myndighederne og støtte gennem det civilsamfund, som ikke er plaget af helt de samme korruptionsproblemer, og som ikke mindst kan være med til at afkræve de lokale politikere ansvarlighed.

Et demokrati er ikke bare bygget af valg og politikere, men også af stærke uafhængige institutioner og organisationer, der kan sikre, at magthaverne bliver holdt ansvarlige for deres handlinger, herunder at bistandsmidlerne bliver til mest mulig gavn for befolkningen.

Projekterne må – helt – ud til de svageste

Korruptionen – som er et alvorligt problem, men altså meget langt fra at sluge hele bistanden – er først og fremmest et symptom på, at de kræfter i samfundet, der skal holde magthaverne ansvarlige, er for svage.

Så den bistand, som bliver givet direkte til regeringen, må ikke bare følges op af en stram kontrol med svindel og korruption. Endnu vigtigere er det, at man sikrer, at de forskellige udviklingsprojekter bliver målrettet, så de også når ud til de svageste befolkningsgrupper som f.eks. kvinder.

De kvinder, der skal gå længere og længere for at hente vand i det klimaforandringsramte land, og at vi samtidig sikrer, at bistanden rammer geografisk og etnisk bredt.

Og ikke mindst at den ledsages af indflydelse til den lokale befolkning, herunder svage grupper som piger og kvinder, der bærer de tungeste byrder af fattigdom og manglende udvikling.

Rammer forbi, og det er lidt ærgerligt

Det er godt og givtigt, når Politiken og andre medier retter et kritisk lys mod udviklingsbistanden, men påstanden om, at de fleste af bistandsmidlerne går i de forkerte lommer, er – også i det her tilfælde – forkert.

Desværre rammer artiklen forbi de alvorligste problemer, og det er ærgerligt, for der er masser af grund til at diskutere mål og midler i vores bistand. Især når den er så tiltrængt, som den er i et land som Mali.

Politikens artikel findes på
http://politiken.dk/udland/ECE2260557/mali-bistand-for-en-halv-milliard-blev-spildt

Den oprindelige artikel fra IRIN blev bragt i U-landsnyt.dk i august i fjor på http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/12-08-13/analyse-om-mali-en-stor-kirkeg-rd-u-landsprojekter

Janice G. Førde er forkvinde for Kvindernes U-landsudvalg (KULU)