Af Annette Max Hansen
Videndeling og samarbejde på tværs af kontinentet skal med dansk opbakning løfte en professionel design industri op i gear.
De kreative industrier har vokseværk og udgør en væsentlig drivkraft bag den økonomiske udvikling globalt. Kulturbranchen er den hurtigst voksende erhvervssektor i verden og står i dag for 3,4 procent af den globale handel.
I visse afrikanske lande udgør væksten blandt kreative industrier helt op til 20 pct.. Med sin rige og mangfoldige kultur rummer kontinentet et enormt potentiale for økonomisk vækst.
Regionalt Afrika program
På baggrund heraf har Center for Kultur og Udvikling (CKU) i samarbejde med lokale partnere taget initiativ til DNA, Design Network Africa.
Netværket er en del af CKUs overordnede regionale program for kreative industrier i Afrika, der også involverer et Musikfestival-netværk, African Music Festival Network.
Det er et ambitiøst projekt, som helt igennem er efterspørgelsesdrevet og skal understøtte udviklingen af de kreative industrier via netværk og videndeling på tværs af kontinentet.
En af ambitionerne er bl.a. at udfordre nogle af de logistiske problemer, som mange afrikanske kunstnere og kulturaktører oplever som bremsende for samarbejde og interkontinental eksport.
Det er ofte nemmere at eksportere til Europa end fra én ende af kontinentet til den anden – og tilsvarende – at rejse til Europa end f.eks. fra Østafrika til Vestafrika.
DNA programmet er sat i gang af CKU, støttet af Danida og koordineres af CKU i samarbejde med den sydafrikanske partner, Source.
Source er en af Sydafrikas top design udviklere og eksportør med en portefølje, der tæller Conran shops, Anthropologie, Bergdorf Goodman, Li Edelkoort, Jamie Oliver, Selfridges, Liberty og mange flere.
Pilotprojekt
DNA indledtes med en pilotfase, hvor 28 designvirksomheder indgik.
Gruppen er nu reduceret til en kernegruppe af talenter, i alt 15 designere, som er udvalgt på baggrund af deres potentiale for at skabe vækst.
De anses tillige for at repræsentere både mangfoldigheden og det individuelle udtryk og en særlig afrikansk kvalitet og identitet.
Et af kriterierne har været deres ønske om at indgå som mentorer for hinanden og indvilge i at investere økonomisk økonomisk i programmet som en del af deres forretningsopbygning.
Målsætninger
Læs videre på http://www.cku.dk/2013/04/9930
Annette Max Hansen er kommunikationskonsulent på CKU. Artiklen optræder på CKUs website