DTU: Verdensmålene skal danne grundlag for vores forskning og uddannelse

vhem-aabent-hus-2015_tryk-600dpi_37
DTU Lyngby Campus.
Foto: Vibeke Hempler
Forfatter billede

I september 2015 vedtog 193 lande – herunder Danmark – FN’s plan ”Transforming our world – The 2030 agenda for sustainable development”. Med til planen hører 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. De fleste af målene er har den fællesnævner, at teknologi vil spille en afgørende rolle i løsningen af de problemer, som skal bekæmpes. Derfor har DTU’s ledelse besluttet, at DTU skal tage verdensmålene til sig og bruge dem som en platform for det fremtidige arbejde.

Verdensmålene trådte i kraft 1. januar 2016 og de forpligter verdens regeringer til at arbejde for at afskaffe fattigdom og sult i verden, reducere uligheder, sikre god uddannelse og bedre sundhed til alle, anstændige jobs, bæredygtig økonomisk vækst osv. I alt 17 mål, som store dele af klodens befolkning endnu kun kan drømme om at få del i.

”Nogle af de udfordringer, verdensmålene beskriver, er til at overskue i dag, men om 25 år vil de have udviklet sig til enorme problemer. Derfor er det nødvendigt, at vi handler nu, og at vi målretter vores prioriteringer og erkender, at noget er vigtigere end andet,” siger rektor Anders Bjarklev.

DTU’s uddannelser giver allerede i dag færdigheder i bæredygtighed, innovation og entreprenørskab. Ikke mindst fordi det er essentielt for jobskabelse til den ungdom, der udgør en voksende andel af verdens befolkning. Også DTU’s strategi lægger vægt på bæredygtighedsdagsordenen.

”At arbejde med bæredygtighed i stor skala giver nogle meget komplekse problemstillinger, så man kan tænke sig, at vores forskere skal se sig om efter nye samarbejdspartnere, som vi ikke hidtil har tænkt på og som arbejder i samme retning. Og når vi prioriterer vores forskningsprogrammer, skal vi i endnu højere grad fremme projekter med bæredygtighedsmål. Jeg kan ikke få øje på et eneste institut eller center på DTU, der ikke på den ene eller anden måde kan være med til at løfte denne opgave.

Universiteterne uddanner hvert år tusindvis af unge mennesker og nogle af dem vil på et tidspunkt sætte sig på centrale poster i samfundet. Det giver ifølge Anders Bjarklev universiteterne et særligt ansvar:

”Noget af det vigtigste, der foregår på universiteterne er, at vi gennem uddannelserne former unge menneskers bevidsthed og følelse af ansvar for kommende generationer. Vi giver dem også en masse viden, som danner basis for alt det, de skal bruge de næste 50 år af deres arbejdsliv på.