De rige landes forbrug af biobrændstof skaber øget fattigdom og skader Afrikas landbrug, lyder det fra ActionAid. Ny rapport sætter tal på opkøbene af afrikansk jord.
G8 landenes forbrug af biobrændstof lavet på afgrøder, der kan bruges til fødevarer forringer fattige menneskers levevilkår. Det understreges af nye data i rapporten ”Fuelling Hunger” fra ActionAid, som Mellemfolkeligt Samvirke er del af.
Biler i verdens rigeste lande sluger hvert år omkring ni milliarder liter biobrændstof, og forbruget er stigende. Officielle politikker verden over har skabt efterspørgsel på biobrændstof, fordi man håbede, biobrændstof ville være et grønt alternativ til fossile brændstoffer.
Det betyder, at investorer de seneste år er begyndt at opkøbe jord i nogle af verdens fattigste lande med det formål at dyrke fødevareafgrøder til fremstilling af 1. generations biobrændstof til europæiske biler, som pt. udgør langt størstedelen af det biobrændstof, som blandes i benzin.
“Det kan ikke retfærdiggøres, at prioritere mad til biler, når hvert ottende menneske på jorden stadig sulter. Biobrændstof lavet på fødevarer er værre for miljøet end først antaget og er samtidig en væsentlig årsag til sult, fordi det medvirker til at skubbe fødevarepriserne i vejret ved at lægge beslag på store mængder landbrugsjord,” siger Trine Pertou Mach, forkvinde i Mellemfolkeligt Samvirke.
Seks millioner hektar
Beregningerne fra ActionAid viser, at europæiske investorer indtil nu har overtaget mindst seks millioner hektar i det sydlige Afrika med det formål at dyrke biobrændstof. Dette bekræfter de markante bivirkninger, som især de europæiske biobrændstof-politikker har på fordelingen af jord og opretholdelse af jordrettigheder i udviklingslandene.
ActionAid har undersøgt 98 europæiske jordovertagelser, som er sket siden 2009, med henblik på biobrændstofproduktion i Afrika syd for Sahara. De fleste investorer eller firmaer kommer fra Storbritannien (30) Italien (18) og Tyskland (8).
“De fleste mennesker i udviklingslandene er dybt afhængige af høsten fra deres egen eller familiens jord for at overleve. En del af disse bønder oplever nu, at udenlandske investorer har fået kig på deres jord, hvilket fører til et stigende antal tilfælde af problematiske jordovertagelser eller endda jordtyveri. Udviklingslandene har brug for at udvikle deres egen landbrugssektor,” siger Trine Pertou Mach og tilføjer:
“Hvis verdens mest magtfulde nationer vil bekæmpe fattigdom og ulighed, må de også forholde sig til de negative konsekvenser af vores eget forbrug af biobrændstof og arbejde for alternativer, der er globalt bæredygtige. Vi appellerer til at de magtfulde G8 lande bruger magten rigtigt,” siger hun.
Tour de Future
Action Aid og Mellemfolkeligt Samvirke sætter i øjeblikket spot på problemerne med brug af biobrændstof lavet på fødevarer. I Danmark kører Tour de Future cykelkaravanen lige nu igennem 15 byer og ender i København den 16. maj.
Karavanen gennemføres i samarbejde med Globale Gymnasier, Den Økologiske Produktionsskole, Efterskolerne, Højskolerne og Dansk Cyklistforbund. Se mere på tourdefuture.dk.
Internationalt går ActionAid sammen med mere end 100 andre internationale udviklings- og nødhjælpsorganisationer efter at få G8-landene til at sætte den globale sult højt på den politiske dagsorden, når de mødes i Storbritannien til sommer.
Hent rapporten ”Fuelling Hunger” (PDF): ms.dk/sites/files/actionaid/fuelling_hunger.pdf
Hent rapporten “Adding Fuel to the Flame – the real impact of EU biofuels policy on developing countries” (PDF): ms.dk/sites/files/actionaid/ms_rapport.pdf