Når genbrug er noget skidt

gettyimages-951893644
En godt læsset – og godt udslidt – stationcar er her fanget på en gade i Bohicon, Benin, i 2017.
Foto: Godong/Universal Images Group via Getty Images
Gerd Kieffer-Døssing

18. november 2020

Hvert år ender millioner af brugte biler og minibusser i udviklingslande, hvor køretøjerne får et liv nummer to. Men dårlig kvalitet og manglende komponenter betyder, at de importerede bilers udstødning forgifter luften og forhindrer klimatiltag.

For første gang nogensinde kigger en rapport nærmere på de brugte bilers effekt på klima og miljø.

Rapporten, der er udgivet af FN’s miljøprogram, UNEP, viser, at der mellem 2015 og 2018 blev eksporteret ikke færre end 14 millioner brugte køretøjer på verdensplan. De fleste køretøjer var mellem 16 og 20 år gamle på tidspunktet for eksport, og fire ud af fem endte i lav- eller mellemindkomstlande – mere end halvdelen på afrikanske veje, hvor de oser videre.

Mangler regulering
UNEPs rapport estimerer, at den globale flåde af letvægtskøretøjer som et minimum vil været fordoblet i 2050 – omkring 90 procent af denne stigning vil ske i lande uden for OECD-samarbejdet, stærkt drevet frem af øget import af brugte biler.

“Det er en prioritet at rydde op i den globale bilpark for at opfylde globale og lokale luftkvalitets- og klimamål,” fastslog Inger Andersen, administrerende direktør for UNEP, da rapporten blev lanceret i slutningen af oktober.

Selvom man ved, at transportsektoren står for næsten en fjerdedel af den energi-relaterede udledning af drivhusgasser, findes der ingen regulering – hverken regional eller international – af handel med brugte køretøjer. Og i to tredjedele af de 146 lande, rapporten har undersøgt, var den nationale lovgivning ”svag” eller ”meget svag”.

Det møder stærk kritik fra den danske direktør.

”Manglen på effektive standarder og regulering resulterer i dumping af gamle, forurenende og usikre køretøjer. Udviklede lande skal holde op med at eksportere køretøjer, der ikke lever op til miljø- og sikkerhedsinspektioner, og som ikke længere betragtes som vejdygtige i deres egne lande,” siger Inger Andersen og understreger, at importlandene samtidig bør indføre strengere kvalitetsstandarder.

54 procent af de brugte køretøjer kommer fra EU.