Ny rapport: Aids tager kvælertag på børns skolegang

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Alverdens klasseværelser udgør en vital kilde til at nå børn og unge med livsvigtig information og viden til undgå at blive smittet med hiv og udvikle aids.

En ny rapport fra Global Campaign for Education og den danske u-landsorganisation Ibis viser imidlertid, at muligheden langt fra bliver taget seriøst. Tværtimod er aids-katastrofen ved at underminere uddannelsessystemet yderligere i de værst ramte områder og særligt aids-ramte børn lades i stikken.

Målet om en ”virus-fri” generation ser ikke lys ud, når kun hvert andet barn i Afrika gør en 6-årig grundskolegang færdig, hedder det i en pressemeddelelse fra Ibis.

Hver dag bliver 13.000 smittet med hiv. Skolen spiller en overskyggende rolle for at forhindre yderligere spredning af følgevirkningen af hiv – aids i udbrud.

Alene 6 års skolegang halverer chancen for at få aids senere i livet. Uddannelse har så stor effekt – særligt blandt piger – at det er blevet kaldt den ”sociale vaccine”.

Alligevel viser rapporten ”Deadly Inertia”, at kun 2 udaf 18 undersøgte lande har udarbejdet en sammenhængende aids-strategi for uddannelsessektoren og at aids-ramte børn ofte bliver tvunget til at forlade skolen, fordi der bliver gjort for lidt eller ingenting for at beskytte og hjælpe dem.

Desuden er arbejdsstyrken ved at blive undermineret og den i forvejen graverende lærermangel i Afrika forventes at blive forværret radikalt som resultat af aids.

– Det er katastrofalt, at verdenssamfundet og de enkelte landes regeringer ikke griber chancen og sikrer, at den næste generation af børn og unge ikke bliver smittet af hiv og udvikler aids. Mindst lige så katastrofalt er det, at landene vender det blinde øje til det stigende antal forældreløse og hiv-smittede børns rettigheder til et værdigt liv med skolegang, siger Morten Blomqvist, uddannelsesmedarbejder hos Ibis.

Rapporten understreger, at trods stor støtte fra internationale donorer og en rimelig indsats fra nationale regeringer for at producere lærerplaner og undervisningsmaterialer, er det langt fra tilstrækkeligt. Tabuer, religion og manglende viden står ganske enkelt i vejen.

Resultatet er, at materialerne ikke bliver ikke brugt og undervisningen er forbeholdt enkelte lærere og skoler, der tager udfordringen seriøst.

Aids har ændret skolehverdagen radikalt for lærere, skoler og elever i mange lande og udfordringerne tårner sig op for i forvejen overbelastede uddannelsessystemer. Det er nødvendigt med større og bedre koordineret tilgang til at sikre alle børn en uddannelse, hvis ikke endnu en generation skal smittes med hiv.

Læs mere i rapporten “Deadly Inertia – A Cross-Country Study of Educational Responses to HIV/Aids”.

Yderligere kommentarer og oplysninger hos uddannelsesmedarbejder i Ibis, Morten Blomqvist: Mobil 30 29 44 06