Rapport: Fairtrade forbedrer ikke vilkårene for de fattigste

Forfatter billede

Lønninger er i mange tilfælde lavere i de områder af Etiopien og Uganda, hvor bønderne har en Fairtrade-aftale, end i områder hvor der ikke er Fairtrade-certificerede landbrug, viser en fireårig undersøgelse fra University of London.

Kaffe, te, bananer, chokolade, blomster og andre dagligvarer med det velkendte Fairtrade-mærke burde være garanti for, at de arbejdere og bønder, der står bag produktionen, får en rimelig pris for deres varer og deres arbejde.

Men en ny undersøgelse, der er foretaget af førende udviklingsøkonomer på School of Oriental and African Studies (SOAS) ved University of London, viser, at det ikke altid er tilfældet.

Gennem en fireårig periode har økonomerne set nærmere på, om det bedst kan betale sig at arbejde i områder med eller uden en Fairtrade-aftale.

Økonomerne bag undersøgelsen har undersøgt forholdene for kaffe-, te- og blomsterproduktion i Uganda og Etiopien.

Deres rapport, Fair Trade, Employment & Poverty Reduction Research konkluderer blandt andet, at lønningerne er meget lave de steder, hvor der dyrkes Fairtrade-blomster.

Lønnen på sammenlignelige områder og blandt arbejdere, der laver et tilsvarende stykke arbejde, men som ikke er Fairtrade-certificerede, er som regel højere, viser undersøgelsen.

Fattigste har ikke adgang til goder

I nogle af de undersøgte områder, der er omfattet af en Fairtrade-aftale, havde de ansatte ofte adgang til visse goder, såsom gratis måltider eller mulighed for at låne penge.

Men til gengæld fandt forskerne bag undersøgelsen, at der så ofte var andre arbejdsforhold, som var værre end i områder uden en Fairtrade-aftale.

Mange steder bidrager Fairtrade til at finansiere skoler, sundhedsklinikker, forbedret sanitet og andre sociale projekter i Ugandas og Etiopiens landdistrikter.

Men i undersøgelsen fra SOAS er forskerne kommet frem til, at mange af de fattigste ofte ikke har adgang til disse goder.

Fairtrade afviser kritikken

Fairtrade International mener, at den metode, forskerne har anvendt, er problematisk, og at sammenligningerne af lønninger er foretaget på en urimelig måde – en kritik, som bliver afvist af forskerne.

Hos den danske gren af Fairtrade mener kommunikations- og marketingschef Kristian Jessen fortsat, at forbrugere kan stole på Fairtrade-mærket, når de skal vælge varer. Det siger han til Information onsdag.

“Der har, så vidt jeg ved, kun været tre sager inden for de seneste seks-syv år, og vi har over 1,3 mio. bønder og plantagearbejdere i organisationen”, siger han og henviser bl.a. til DR’s dokumentarudsendelse ”Den bitre smag af te” fra 2008, hvor det var forholdene i forbindelse med teproduktion på Sri Lanka, der var under kritik.

Kristian Jessen pointerer dog over for Information, at Fairtrade tager rapporten alvorligt og vil rette fejlene.

“Vi er på vej derned for at undersøge, hvordan det ser ud på de steder, forskerne har undersøgt”, siger han til avisen.