Sætter skarpt på illegal våbenhandel og borgerkriges dybe konsekvenser

Forfatter billede

Den illegale våbenhandel leverer dræberværktøj til verdens borgerkrige. Dermed er den med til at gøre børn til soldater, sådan som det i stort omfang skete i den blodige borgerkrig, der hærgede i Sierra Leone i Vestafrika 1990erne.

Det er en af de menneskelige konsekvenser, der fokuseres på i dansekompagniet Mute Comp. Physical Theatre’s nye forestilling F.U.B.A.R. og i temaaftenens indledende foredrag ved seniorforsker Bjørn Møller (DIIS) og antropolog Maya Mynster Christensen (KU).

Onsdag d. 25. maj er der temaaften om illegal våbenhandel i DANSEhallerne i København. Netop Sierra Leone udgør rammen for den research, som ligger til grund for temaftenens foredrag og danseforestilling.

Maya Mynster Christensen og koreograf Kasper Ravnhøj har uafhængig af hinanden været i Sierra Leone for at møde tidligere børnesoldater. Med sig hjem har de begge rystende fortællinger om lemlæstelse og drab – bl.a. mødte Kasper Ravnhøj en nu 32-årig mand og tidligere børnesoldat med 3.000 menneskeliv på samvittigheden.

De barske indtryk har Mute Comp. omsat til dans i forestillingen F.U.B.A.R./Fucked Up Beyond Any Recognition. Forestillingen er anden del af dansekompagniets trilogi om verdens tre store kriminelle økonomier: Sex, våben og narko.

Koreograferne bag Mute Comp. – Kasper Ravnhøj og Jacob Stage – går i forestillingen i Viktor Bouts fodspor og undersøger konsekvenserne af 10 års borgerkrig i Sierra Leone.

Viktor Bout er en af verdens mest berygtede våbenhandlere og dermed en af dødens købmænd, der bevæbner stater, regimer, krigsherrer og i sidste ende børn med våben.

Før forestillingen er der foredrag og debat ved Bjørn Møller og Maya Mynster Christensen. Bjørn Møller forsker i bl.a. international politik og sikkerhedspolitik og er forfatter til en lang række udgivelser om afrikanske konflikter.

Læs mere i U-landsnyts kalender under dato 25.05.11.