Sms’er hjælper etiopiske småbønder

Forfatter billede

Af Bue Heckmann, U-landsnyt.dk

På mindre end fem måneder har tre millioner etiopiske småbønder henvendt sig til en ny hotline der rådgiver bønderne om dyrkningsmetoder og advarer om sygdomme der truer afgrøderne. Sms’er kan blive en vigtig faktor i at øge høstudbyttet og dermed forbedre millioner af menneskers liv i regionen.

I mange afrikanske lande er over 80% af befolkningen afhængige af landbrugssektoren som stadig bruger de samme dyrkningsmetoder som i 1960’erne. Dette giver nogle af de lavest høstudbytter i verden, til trods for at små ændringer kan give markante forbedringer.

Et nyt initiativ i Etiopien bliver derfor fulgt med spænding af mange, da det på kort tid har haft stor succes med at give informationer om bedre dyrknings- og høstmetoder til småbønder i afsides egne af Etiopien via sms’er.

Over tre millioner farmere har allerede henvendt sig

Selvom initiativet stadig er i dets pilotfase og først blev lanceret i Juli, har over tre millioner farmere allerede henvendt sig på nummeret og modtaget gode råd til deres landbrug. Af disse er cirka 70% småbønder.

En af de farmere der har ringet ind for at modtage råd, er Ayele Worku.

“The way of farming, especially for row-planting for teff (en lokal afgrøde man laver til mel) is kind of new for me although I heard rumours about its advantage a while ago,” fortæller han til IRIN.

Råd som disse, har været med til at øge udbyttet for teff med helt op til 75% for nogle småbønder i Etiopien.

Systemet kan også advare farmerne

Via sms’er giver det nye system også Ethiopian Agricultural Transformation Agency (ATA) mulighed for at sprede informationer om sygdomme der kan angribe farmernes afgrøder, hvis farmerne selv har skrevet sig op. En mulighed som ATA fornylig gjorde brug af i forbindelse med en svampesygdom der angreb hveden.

“These alerts and notifications were not available to smallholder farmers in the past and could greatly benefit users of the system by getting access to warnings in real-time,” fortæller Elias Nure, projektleder for ATA’s information, kommunikation og teknologiafdeling.

Netop den direkte kontakt til farmeren er af afgørende betydning. Det mener Seyoum Ayalew, landbrugsekspert ved Addis Ababa Universitet, der ser den nye mulighed som et velkomment supplement til de eksisterende programmer.

“The new service could build a synergy with the previous approaches of the public extension system, which is largely based on trickle down approach of communication.” 

Planer om at udvide systemet endnu mere

ATA udvider snart antallet af telefonlinjer fra de nuværende 90 til 180. Der er desuden også planer om at udvide antallet af afgrøder man rådgiver om.

Etiopiens landbrugsminister, Tefera Derbew, vil således udvide systemet til at give rådgivning om alle større landbrugsafgrøder.

“The IVR system offers users information relevant to the key cereals and high value crops, but I envisage that in the near future there will be the opportunity to upscale the service to include content relevant to all of the major agricultural commodities in the country, including livestock,”.

Øget udbytte kan hjælpe millioner der mangler mad

Fornylig fastslog en rapport fra en række nødhjælpsorganisationer, at antallet af mennesker i Øst- og Centralafrika der lever i fødevareusikkerhed er steget fra 15,8 millioner i 2013 til 20 millioner i 2014.