Syrisk kunst: Et vandfald af udtryk

Ali Ferzat: The Mask
Forfatter billede

Af Maria Bierbaum Oehlenschläger, U-landsnyt.dk

”Kunst og kultur viser et menneskeligt ansigt på et land, som folk ikke kender for andet end vold og uro,” fortæller Malu Halasa, der er en af kuratorerne bag udstillingen Syria’s Art of Resistance.

“Syria’s Art of Resistance – Continuing traditions of satire, art and the struggle for freedom” åbnede torsdag 21. marts med et stort symposium i Rundetårn. U-landsnyt.dk mødte kurator Malu Halasa dagen inden fernisering og symposium midt i en næsten færdig udstilling.

Malu Halasa har selv jordanske rødder, men er opvokset i USA. Hun har, fra hun var 16 år, besøgt Damaskus og efterfølgende arbejdet sammen med syriske kunstnere.

”Nogle gange græder de, nogle gange kan jeg ikke finde dem, og nogle gange gemmer de sig,” fortæller Malu Halasa om arbejdet med de syriske kunstnere og kuratorer, der alle er berørt af volden og de mange ofre for krigen. Alligevel giver de sig fuldt ud i arbejdet med den mangfoldige kunst, der fra torsdag kan opleves i Rundetårn midt i København.

”Kunsten bliver et rum, hvor folk kan udtrykke sig. Kunstnerne ønsker, at kunsten skal kommunikere til alle – både dem, der er for og imod oprøret. Kunsten rolle er at hele,” siger Malu Halasa.

Det vælder ud
Og heling er der helt konkret brug for. Satire-tegneren Ali Ferzat, hvis tegninger er at finde blandt værkerne i Rundetårn, blev overfaldet og fik knoglerne i begge sine hænder brækket. Så kunne han ikke tegne mere.

Ferzats satiriske bidrag står ikke alene, for mange stemmer blander sig på udstillingen i forskellige kunstneriske udtryk som plakater, ny kunst, tegneseriehæfter, fotografier, graffiti, musik, tekst og film:

”Hvad der gør den syriske revolution anderledes er, at både eliten og almindelige mennesker har udtrykt sig. De tegner deres egne tegneserier, laver bannere og kunst. På udstillingen viser vi ikke bare fine arts, vi viser et folks kunst, folk, der i lang tid ikke har kunnet udtrykke sig. Og nu har de brudt frygt-barrieren. Udtrykkene er som et vandfald. Det vælder ud,” fortæller Malu Halasa.

”Det er en sjælden situation. Vi burde fejre den. At det syriske folk, volden i landet desuagtet, føler, at de er nødt til at udtrykke sig gennem kunst. De skriver deres eget manuskript lige nu.”

Kunstnerisk opblomstring
Siden årtusindskiftet er det syriske samfund undergået store forandringer. I takt med at statsmonopolet på information blev brudt, og internettet åbnet op, er kunsten kommet op til overfladen og ud til folket. Syrerne har hentet inspiration fra japanske manga-tegneserier, Facebook har givet muligheder for at nå ud til mange, og gaderne er blevet indtaget, både med grafitti og kunstneriske opråb, og med ikke-voldelige demonstrationer:

”Det syriske samfund er blevet radikalt forandret under oprøret. Før blev de holdt ude af trit med verden. Nu bliver deres samfund ødelagt lige for øjnene af dem, og der er ingen, der kommer og hjælper dem. Det er et definerende øjeblik,” siger Malu Halasa.

Alshaab Alsori Aref Tarekh – Anonymt plakatkollektiv

I marts måned gik oprøret i Syrien ind i sit tredje år. Mens konflikten intensiveres, dødstallene bliver ved med at stige, og det internationale samfund ikke kan finde sine ben at stå på, pibler kunsten ud af Syrien. Det er den kunst, udstillingen giver et indblik i:

”Kunst og kultur viser et menneskeligt ansigt – på et land, som folk ikke kender. De, der kun kender Syrien fra dokumentarprogrammer på TV, kan her se, at syrerne er veltalende, sjove, er visuelt intelligente og kan fortælle alle mulige historier gennem billeder,” siger Malu Halasa.

Dialogen er åbnet
”Udstillingen viser, at unge syrere er præcis ligesom dig og mig. Det er problemet med Mellemøsten, at folk ser dem som så anderledes, at de ikke har fortjent demokrati. De har ikke fortjent rettighederne til at sige, hvad de tror på. Bare fordi de er muslimer, ortodokse kristne eller jøder, så tænker folk i Vesten, at de ikke har ret til at udfolde deres liv på et personligt eller politisk plan.”

”Kunst og kultur åbner den dialog. Og det er udstillingens styrke,” slår Malu Halasa endelig fast.

Malu Halasa samarbejder med forfatter og kurator Aram Tahhan, Leen Zyiad og Donatella Della Ratta om udstillingen. Leen Zyiad og Malu Halasa mødte hinanden i London og trak tråde ind til Syrien, hvor Aram Tahhan sad med overblikket over den syriske kunstscene.

Kurator og forfatter Malu Halasa er kendt for bogen The Secret Life of Syrian Lingerie – Intimacy and Design , der blev udgivet i 2008. Herefter har hun arbejdet intensivt med politisk kunst fra Mellemøsten.

Udstillingen
Udstillingen Syria’s Art og Resistance vises i Rundetårn frem til 12. maj. Herefter håber Malu Halasa, at udstillingen bliver præsenteret i London til sommer, og måske sidenhen i USA.

Udstillingen har været vist i mindre omfang i Amsterdam under titlen ”Culture and Defiance”. I Danmark har Center for Kultur og Udvikling, der sammen med Prins Claus Fond voor Cultuur en Ontwikkelung finansierer udstillingen, åbnet for, at endnu flere syriske kunstærker når ud til et dansk publikum.

Detalje fra Vomit af Yasmeen Fanari, 2011