Af Grethe Bo Madsen
journalist på Lokalavisen Østjylland
“Selv om de lever i et sindssygt fattigt land, er de bare så glade. De har nogle helt andre værdier end os. En helt anden indstilling til livet. Meget mere umiddelbare og meget mere livsglæde.”
Indtrykkene, der skal fordøjes efter studieturen til Tanzania, er mange. Nanna Friis Andersen og Christian Kallehauge fra 3. Y på Egå Gymnasium ved Århus bliver stadig nærmest euforiske, når de fortæller om oplevelserne i Østafrika.
– Det var så ufatteligt anderledes. Forholdene på skolen, vi var indlogeret på, var meget primitive. Når man gik på toilettet, skulle man ned og sidde på hug, og maden var majsvælling, der smagte som tapetklister med sukker på. Sådan er deres liv dag ud og dag ind, fortæller Christian.
African time
Selv om forholdene er de mest primitive, han nogensinde har oplevet, er Christian begejstret for det store afrikanske land:
– Det var tankevækkende, så åbne og imødekommende alle var i forhold til os. Vi følte os utroligt velkomne lige meget hvor, vi kom hen. Vi blev også mødt med en tillid, som du ikke møder hos ret mange her hjemme.
– Hvis du ikke lige havde fået dine penge med, så pyt, du kan bare komme forbi en anden dag og betale. Det oplever du jo simpelt hen bare ikke i Danmark, vel?
Afrikanernes holdning til tid var noget, de danske gymnasieelever skulle vænne sig til, men samtidig også noget af det, de savner, efter de er kommet hjem.
– African time skal man lige vænne sig til. De er meget mere afslappede i forhold til tid, end vi er. Det er ikke udtryk for manglende respekt ikke at komme til et aftalt tidspunkt. For dem er det bare ikke så vigtigt, at komme lige på klokkeslættet, fortæller Nanna.
– Der er meget hakuna matata over det – de tager tingene, som de kommer. Man kommer helt automatisk ned i gear af det. Det kan jeg godt savne nu, konstaterer hun.
Masser af udenadslære
Punktlighed var dog et absolut must, når det handlede om skolen. Og det var også her, at 3.Y fik sat deres egen hverdag som studerende i relief.
– Deres måde at lære på er præget af udenadslære. Forholdet mellem læreren og eleverne er meget autoritært – det læreren siger, er “løsningen”. De lærer slet ikke at diskutere, eller forholde sig reflekterende til en problemstilling, forklarer Nanna og Christian.
– De lærer dét, deres lærer siger og som de gentager og gentager eller det, der står i deres bøger. Har de ikke lært svaret på et spørgsmål, så prøver de ikke at analysere sig frem til en løsning, uddyber de to.
– Det var svært at forstå for os, der kommer fra en kultur, hvor alt er til diskussion. De er dygtige fagteknisk, altså f.eks. til hovedregning, men spørger du dem, hvad der definerer et menneske, har de slet ingen bud. Der er ikke nogen tradition for at lære at tænke selvstændigt og finde nye løsninger på problemer.
FAKTA om studieturen til Tanzania
* I to år har klassen sparet 120.000 kr. op til studieturen
* Eleverne har bl.a. stået vagt ved Sculptures by the Sea, ryddet op efter DHL Stafetten, delt annonceflyers ud for lokale ejendomsmæglere, givet koncerter og stået i garderober til fester
* I snit har hver elev lagt 60 gratis arbejdstimer i projektet
Se foto af eleverne på
http://aarhus.lokalavisen.dk/hakuna-matata—det-kunne-vi-godt-laere-noget-af-/20111119/artikler/711159524/1449#ixzz1g1h8KpkS
————–
Artiklen og det tilhørende foto gengives på U-landsnyt.dk med venlig tilladelse fra Lokalavisen Østjylland.