Tema om frivillighed (39): Gør det nemt at være frivillig

Laurits Holdt

Af Rasmus Bonde Stouby, U-landsnyt.dk Med 25.000 frivillige i Danmark og 13 millioner på verdensplan har Røde Kors gjort mange værdifulde erfaringer med at rekruttere, fastholde og motivere frivillige. Her deler Røde Kors Danmarks nationale chef nogle af organisationens erfaringer. Der er, fortæller Marie-Louise Gotholdt, nogle universelle faktorer, der gør sig gældende i enhver kontekst, som involverer frivilliges indsats. Vi spurgte hende, hvordan man rekrutterer og fastholder mennesker til at arbejde for en fælles sag. Se sig selv i opgaven Faktisk, er det ikke altid bestemte organisationers ”sag”, der tiltrækker folk. Det er et ønske om, at gøre en forskel i en specifik situation. "Frivillige melder sig for at løse en konkret opgave. Hvis man rekrutterer uden at have noget konkret at gå i gang med, går folk og tripper og bliver utålmodige," siger Marie-Louise Gotholdt. Dermed daler motivationen, og man risikerer, at folk føler, at de ikke bliver taget alvorligt. Frivillige vil i gang når de melder sig, siger Marie-Louise Gotholdt, og understreger, at det er vigtigt, at man respekterer folks årsager til at være med. "Folk skal kunne se sig selv i opgaven og tænde på den. Derfor skal de praktiske informationer ligge klar, før man spørger folk, om de vil være med." Røde Kors rekrutterer igennem annoncer og ved hjælp af hjemmesiden frivilligjob.dk, og med jævne mellemrum dukker folk op i enten en af de mange genbrugsbutikker eller lokale afdelinger, for at høre om de kan bidrage. "Men det der virker bedst, er når man bliver spurgt direkte, af en man kender," siger Marie-Louise Gotholdt. Røde Kors fokuserer med sine mange afdelinger lokalt. Man ”identificerer behovene lokalt” og laver derefter en vurdering af om Røde Kors kan og bør løse opgaven, for eksempel med at skaffe vågekoner, som kan sidde med døende i den sidste stund. Beslutter man sig for det konkretiseres og målrettes opgaven. Man skal kunne se sig selv i det, så man har nemt ved at sige ja, siger Marie-Louise Gotholdt. Gør det nemt På Røde Kors’ hjemmeside og op igennem organisationens struktur er det muligt for de frivillige at hente råd, vejledning og støtte. Man har for eksempel en række tilgængelige ”best practice”-modeller, vejledninger i hvordan man bedst gør forskellige ting; tilrettelægger de mange forskellige sociale aktiviteter eller sikrer den bedste drift af Røde Kors’ genbrugsbutikker, hvordan man samarbejder med kommunen, og så videre. Der er også konsulenter, som kommer på besøg og ”understøtter og inspirerer de lokale afdelinger med fagligt input og sparring”, fortæller Marie-Louise Gotholdt. "Det er ikke den dybe tallerken, men vi skal gøre det nemt at være frivillig, så du kan gøre den forskel, som du gerne vil," siger Marie-Louise Gotholdt. Det sociale aspekt i frivilligheden er også med til at holde folk engagerede. "Interaktionen frivillig til frivillig er helt central for os. Noget af det mest effektive i forhold til videndeling er, når frivillige udveksler erfaring og idéer med hinanden. Og så er det altid inspirerende at møde andre og opleve sig som en del af det store fællesskab, som Røde Kors er," siger Marie-Louise Gotholdt. Det sker blandt andet i såkaldte frivillignetværk og på særlige temadage, hvor oplægsholdere kommer med et fagligt input, og frivillige går sammen om at dele erfaringer og udvikler ideer. Temadagene finder sted over hele landet. "Det sociale aspekt er altid en del af det. Det at være sammen om at arbejde for en sag og dele oplevelser og erfaringer med hinanden inspirerer, og er en central motivationsfaktor," siger Marie-Louise Gotholdt. Demokratisk-baseret Røde Kors er en demokratisk-baseret medlemsorganisation, som styres af medlemmer og frivillige, der op igennem organisationen vælger deres egen ledelse. "Det spiller ind i følelsen af at være en del af et fællesskab, og i det at have indflydelse. Røde Kors er ”forankret” lokalt og de frivilliges indsats er hele organisationens fundament. Derfor er det også en pointe for Røde Kors, at det er de frivillige selv, der har styringen med og ansvaret for opgaverne," siger Marie-Louise Gotholdt, og fortsætter: "Frivillighed lever af lyst, og dør af pligt. Det er et fortærsket udtryk, men ikke desto mindre rigtigt." Se de øvrige indlæg og artikler i temaet: http://www.u-landsnyt.dk/tema/debat-om-de-frivillige-de-professionelle-og-den-fo