Undervisningsprogram i verdensklasse!

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

I de to forgangne måneder er danske byer som Vejle, Odense, Tølløse, Skibby, København og Fredericia blevet gæstet af talentfulde kunstnere fra bl.a. Libanon, Palæstina, Zimbabwe, Ghana, Gambia, Uganda og Kenya. Det skete som led i Center for Kultur og Udviklings nye undervisningsprogram Verdensbilleder i Bevægelse.

Af Maria Bierbaum Oehlenschläger

Fra 2. september har danske skoleelever fået mulighed for at møde progressive kunstnere fra udviklingslandene gennem workshops og undervisningsmateriale fra Verdensbilleder i Bevægelse. De er blevet introduceret for udviklingslandene fra en anden vinkel, end den medierne normalt er optaget af, ”nemlig gennem kunsten, kunstnerne og deres kulturer.” Det personlige møde har været kernen i dette ”grænseoverskridende” initiativ.

Det har ført til, at de danske unge, der var så heldige at få besøg udefra, har fået lov til at udfolde sig kreativt med ny kunst som street art og spoken word; har lært om fremmede kulturer – Frafafolket i Ghana, bylivet i Harare og ”Obamas tribe” i det nordlige Uganda; har fået undervisning i spoken word, det ghanesiske instrument kologoen og forskellige etniske sprog; og endelig har de knyttet venskaber – bl.a. via Facebook – med unge på den anden side af kloden. Verden er sandelig blevet mere ”forbunden”, som det hedder på programmets hjemmeside.

Fra afrobeat til street art

De danske kunstnere Pharfar, Tina Mweni, KCL, Juse One, Louise Cain og Sune Pejtersen har sammen med kunstnere som ehalakasa-poeten Sir Black fra Ghana, breakdancer Mark Kaweesi fra Uganda, stjernen King Ayisoba fra Ghana, sanger Comrade Fatso fra Zimbabwe og mange flere bidraget til at åbne verden for skoleelever i Danmark og give dem en forståelse af udviklingslandene af i dag. Som Comrade Fatso sagde på Tre Falke Skolen til deres afslutningskoncert der:

”Vi har også Facebook i Afrika. Vi bor i byen og kommer ikke i skole ridende på en elefant. Vores største bekymring er ligesom her, om vi kommer for sent.”

De afholdte workshops har været delt op i genrer som Rap & Breakdance, Spoken word, Reggae Roots, Afrobeat, Street Art, Hip Hop Female Power. Forløbet for de enkelte workshops har været en god blanding af introduktion af kunstnerne – med smagsprøver på deres kunst – og kreativt arbejde i grupper med alt fra rap, dans, spoken word, stencils til perkussion.

De fleste workshops er blevet afsluttet med optræden for kammeraterne på skolen, hvor eleverne har overrasket både sig selv og deres lærere. Arbejdet med det kreative har nemlig givet ikke-boglige end kærkommen chance for at shine – så stille piger rappede på scenen, forvirrede drenge opdagede skjulte talenter, og uromagere faldt til ro i selskab med stjerner fra Afrika.

Og endelig high fives og klap på skulderen fra kunstnerne, som roser de danske elever til skyerne – og omvendt.

Nu er efterårets undervisningsprogram afsluttet, men til foråret vil der igen være mulighed for at invitere kunstnere fra udviklingslande på besøg på gymnasier, skoler og fritidsinstitutioner. Og ansigt til ansigt give danske unge et helt nyt syn på verden.

Læs mere på cku.dk/undervisning

Maria Bierbaum Oehlenschläger har reporteret fra udvalgte workshops for CKU.