Ofte bliver eleverne i de danske klasseværelser bedt om at gemme deres mobiler og tablets væk i timerne. Men nu opfordrer UNICEF i stedet eleverne til at finde de små skærme frem fra tasken og kaste sig ind i det digitale univers, som producenter af blandt andet podcasts, apps, animationer, live streaming, hjemmesider og youtube-videoer.
’Unge Forandrer Verden’ er titlen på UNICEF’s nye undervisningssite, der er målrettet skoleelever i 7.-10. klasse. Med billeder, tekster, videoer og opgaver sætter UNICEF fokus på børn og unge i Rwanda. I år er det nemlig 25 år siden, at et af historiens blodigste folkedrab fandt sted i landet, og op imod en million mennesker blev dræbt på bare 100 dage.
Et land i udvikling
”Rwanda har rykket sig enormt på bare 25 år, og det er i høj grad befolkningen, der har været med til at løfte landet. Vi vil gerne vise de danske unge, at det kan betale sig at handle og gøre en forskel. På sitet har vi derfor fokus på nogle stærke cases af nutidens børn og unge i Rwanda, der på hver deres måde gør en indsats for at skabe forandring,” fortæller børn- og ungechef i UNICEF, Anne-Mette Friis.
Det lille centralafrikanske land er i dag et af de lande i verden, der har gjort størst fremskridt de seneste to årtier, når man ser samlet på befolkningens levealder, indkomst og uddannelse. Det er desuden en af verdens hurtigst voksende økonomier. På trods af den positive udvikling lever 39 procent af befolkningen dog stadig i fattigdom.
(Redaktionens bemærkning: Rwanda har på det seneste trukket overskrifter – også i Globalnyt – hvor der er blevet sået alvorligt tvivl om sandheden i landets fattigdomsstatistikker.)
Mødet med stærke skæbner
På undervisningssitet kan de danske elever blandt andet læse historien om 16-årige Isaie, der er vokset op i en lille fattig landsby uden adgang til rent vand og elektricitet i hjemmet. Trods de primitive forhold lykkedes det den nysgerrige dreng at bygge sin egen radio af kasserede radiodele. Eleverne kan også møde 22-årige Rosette, der lever af at omdanne plastikaffald til byggematerialer.
”Vi håber, at fortællingerne om de innovative unge i Rwanda kan være med til at inspirere danske børn og unge til at igangsætte deres egne projekter – og forhåbentlig vil eleverne opdage, hvor stor betydning de faktisk selv har for deres omgivelser og for at indfri Verdensmålene,” siger Anne-Mette Friis, børn- og ungechef i UNICEF.
Med casene som udgangspunkt skal de danske elever arbejde med teknologiforståelse, producere digitalt, være innovative og kreative – og ad den vej finde digitale løsninger på store og små problemer, som de selv oplever i deres liv og hverdag.
Inspirerende unge
For nylig var Anne-Mette Friis i Rwanda for at indsamle materiale til undervisningssitet sammen med to af UNICEF’s ambassadører, YouTuber Rasmus Brohave og tv-vært Sofie Østergaard. De to ambassadører medvirker på sitet, og det gjorde et stort indtryk på dem at møde de mange stærke skæbner i Rwanda.
”Det er fjerde gang, at jeg rejser med UNICEF. Og hver gang bliver jeg bekræftet i, at der stadig er håb for u-landene. Det er vildt inspirerende at møde så mange unge, som har lyst til at forandre verden,” fortæller Rasmus Brohave. Sofie Østergaard er enig:
”Rejsen her viste, hvor meget det betyder, når et folk ønsker forandring og løfter i flok. Jeg er virkelig glad for, at vores oplevelser nu bliver til undervisningsmateriale, som forhåbentlig kan være med til at inspirere danske unge.”
Om materialet
Undervisningsmaterialet tager afsæt i FN’s verdensmål og Børnekonventionen og behandler emner som klima og miljø, HIV, ulighed, fattigdom, innovation og entreprenørskab.
Materialet inddrager fagene dansk, samfundsfag, geografi og historie.
UNICEF’s undervisningssite ”Unge Forandrer Verden” går i luften mandag d. 26. august: www.ungeforandrerverden.dk
Gitte Meyer Madsen er selvstændig journalist og har skrevet artiklen i samarbejde med UNICEF.