Valg i Sudan: Magthavere favoriseres af medierne

Forfatter billede

Regerende partier i syd såvel som Nord-Sudan dominerer i mediernes dækning af valgkampagnen forud for valget til parlamentet og de to præsidentembeder i Sudan i april

Den seneste måned har Præsident Bashirs parti, NCP, tegnet sig for 54 procent af al valgdækning på TV, efterfulgt af det regerende parti i Sydsudan, SPLM, som tegnede sig for 28 procent af TV-dækningen.
Det fremgår af den seneste rapport om de sudanesiske mediers dækning af valget, som offentliggøres af International Media Support (IMS) og dets fem partnere i “Sudan Media and Elections Project”.

Skriver International Media Support i en pressemeddelelse torsdag.

REGERENDE PARTIER FÅR MEST PRESSE
Rapporten slår desuden fast, at TV og radio stationer i den nordlige del af Sudan typisk giver NCP den overvejende opmærksomhed. Tilsvarende dominerer det regerende parti Syd-Sudan, SPLM, valgdækningen i de medier, som er rettet mod et Syd-sudanesisk publikum. NCP indgik i 49 procent af alle radioreportager om valget og SPLM i 21 procent.

”Blandt de trykte medier er der en tilsvarende tendens til polarisering mellem de to ledende partier”, slår rapporten fast. 68 procent af den samlede valgdækning omhandler de to partier.
Det er første gang lokale mediers dækning af et valg i Sudan kortlægges.

MEDIER SPILLER EN VIGTIG ROLLE
Medierne i Sudan spiller en vigtig rolle i forhold til at bevare landets skrøbelige fredsproces. Unuanceret, partisk dækning af valget til fordel for enkelte politiske partier og et tendentiøst ordvalg kan tilspidse et i forvejen anspændt forhold imellem politiske grupper i det traditionelt muslimske Nord og kristne Sydsudan.

– I det konflikthærgede land er det især vigtigt, at medierne forstår at handle professionelt for at bidrage til et roligt og retfærdigt valg. Resultaterne af medie-monitoreringen vil anskueliggøre overfor medierne selv, hvordan deres dækning ser ud, og hvorledes den kan forbedres fremover, siger Finn Rasmussen.

FÅ TILFÆLDE AF “HATE-SPEECH”
Et andet fænomen i valgdækningen er ’hate speech’ – fjendtlige og subjektive udtalelser i pressen rettet mod valgkandidater. I alt 101 tilfælde af hate speech blev fundet under medie-monitoreringen mellem 13 februar og 7 marts. Dette er lavt set i forhold til mængden af mediedækning af valget generelt. Ifølge rapporten er de fleste eksempler på ’hate speech’ opstået fra diskussioner mellem kandidater, der sviner hinanden til – og ikke opfordringer til vold eller udfald mod bestemte grupper.

Læs hele rapporten på: http://www.i-m-s.dk/