ANMELDELSE
Af Maria Bierbaum Oehlenschläger
sideordnet kulturredaktør på U-landsnyt
“Kunsten forener snarere, end den adskiller, den samler snarere, end den splitter.” Sådan sagde Kirsten Thorup ved åbningen af Ulands-sekretariatets kunstudstilling ”Vilje til forandring”.
Fagbevægelsens Ulandssekretariats kampagne 2011-12 handler om unge og faglige rettigheder i Swaziland og Zimbabwe. På kunstudstillingen “Vilje til forandring” vises samtidskunst, fotografier og brugskunst fra de to lande.
Udstillingen åbnede i Brøndsalen på Frederiksberg i fredags med taler af bl.a. Jens Kaare Rasmussen, leder for Center for Kultur og Udvikling, sekretariatsleder Mads Bugge Madsen og forfatter Kirsten Thorup.
En verdensdame kom forbi
Kirsten Thorup, der i sin seneste roman Tilfældets gud (2011) beskriver en gambiansk piges møde med Europa, lagde i sin tale vægt på den forandring, der sker på det afrikanske kontinent lige nu:
”Udstillingen fortæller om et Afrika på vej fremad – fra at være “det tabte kontinent” til at blive en aktiv spiller i globaliseringen.” sagde hun.
I ”Tilfældets gud” bryder Thorup også forestillinger om forholdet mellem Afrika og Europa ned gennem personerne Ana – en apatisk, fejlslagen dansk karrierekvinde – og den gambianske pige Mariama, der tager hånd om sit eget liv i Londons underverden.
“Der skal et stort mod til for at arbejde og virke som kunstner på diktaturets betingelser,” påpegede Throup, men sagde også, at kunsten kan være et åndehul. Hun fremhævede med fuld ret værket “Chorus” af Mischeck Masamvus, der forestiller et sangkor fanget i en balkjole, som et af udstillingens mest interessante værker.
Kirsten Thorup sammenlignede modet i fagbevægelserne i de sydafrikanske lande med kunstens blotlæggelse og nedlæggelse af alle parader:
“Kunsten skaber kontakt mellem mennesker. I kunsten foregår der et møde og en dialog. Og at skabe dialog forudsætter tillid og ligeværd. Et kunstværk møder beskueren med en tillidsfuld åbenhed, hvor kunstneren nedlægger alle parader og forsvarsværn og blotlægger sit inderste væsen,” sagde Thorup.
Blandet landhandel
Udstillingen rejser efter sit indledende ophold i Brøndsalen ud i landet d. 10. september, hvor den vises på virksomheder og offentlige steder, heriblandt tekniske skoler.
Der udstilles malerier, fotografier, tegninger, skulpturer og brugskunst såsom stearinlys og fade – de sidste er i øvrigt prismærkede.
I Brøndsalen lignede det en blandet landhandel. Kurateringen lod noget tilbage at ønske, da flere værker hang i stærkt modlys, og enkelte værker var placeret i en usædvanlig højde. Dette kan nye udstillingsrum sandsynligvis råde bod på.
U-landssekretariatet beskriver selv udstillingen således:
”Udstilling byder på farverig samtidskunst, flotte fotografier og anderledes brugskunst fra de to lande. Kunsten er lavet af anerkendte, lokale kunstnere, som har jongleret med forskellige materialer, farver og former og derigennem udtrykt det, der ofte ikke kan formuleres med ord.”
Det er sandt, at kunsten kan noget andet end ord, men som beskuer ville uddybende tekst til kunstnerne og deres historie samt værkernes placering i forhold til Ulandssekretariatets kampagne have været nyttig oplysning. Jeg savner at høre om de menneskeskæbner, Thorup talte om.
I det hele taget er det vanskeligt at se udstillingen som andet end et vedhæng til en kampagne for faglige rettigheder i det sydlige Afrika. Men når det er sagt, handler dét om noget så alvorligt som politisk opposition i diktatoriske lande og retten til demokrati, jord og liv.
——————————————————————————–
Kunstudstillingen ‘Vilje til forandring’ med moderne kunst fra Swaziland og Zimbabwe kan ses fra 3 – 9. september i Brøndsalen v. indgangen til Frederiksberg Have (Pile Allé/Frederiksberg Allé).
Udstillingen er åben mandag til fredag kl. 10-17, og der er fri entre.
Kampagnen “Faglige rettigheder – unge i Swaziland og Zimbabwe” er udarbejdet af Ulandssekretariatet LO/FTF, fagbevægelsens udviklingsorganisation i Danmark, og gennemført med støtte fra bl.a. dansk fagbevægelse, Danida og Center for Kultur og Udvikling (CKU).
————————————————————————-
Maria Bierbaum Oehlenschläger er mag.art. i litteraturvidenskab og master i Afrikastudier og har været kulturredaktør på u-landsnyt.dk siden maj 2011.