Danmark får FN-center for problemknusende uddannelser

Forfatter billede

Aalborg Universitet bliver hjemsted for et nyt FN-center, som skal udbrede succesfuld dansk undervisningsmodels fokus på problemløsning og projektarbejde til resten af verden. UNESCO har netop godkendt centret og visionen om at unge med bedre tekniske uddannelser kan løse globale udfordringer.

“Ingeniørvidenskab, teknologi og innovation kan være med til at udvikle renere og grønnere teknologier, og det er afgørende, når vi skal tackle globale udfordringer som klimaforandring. Men det kræver, at ingeniører allerede under uddannelsen lærer at analysere og løse komplekse problemer,” siger professor og kommende UNESCO-centerleder Anette Kolmos fra Institut for Planlægning.

Ifølge hende har den særlige problem- og projektbaserede undervisningsform, som Aalborg Universitet har udviklet, vist sig at være effektiv til at uddanne ingeniører og forskere til at samarbejde om at løse komplekse opgaver.

Siden 2009 har Aalborg Universitet med støtte fra private fondsmidler haft et center for problembaseret læring og bæredygtighed. Det er indsatsen og kompetencerne derfra, der nu skal bygges videre på under UNESCO’s protektion, så de kan inspirere i resten af verden.

Organiseringen af centret bliver fra start en global affære med en rådgivende komité med universitets- og virksomhedsrepræsentanter fra Brasilien, Tanzania, Sydafrika, Rusland, Thailand, Malaysia, Nepal, Bangladesh, Indien, Kina, Australien, USA, og Frankrig.

Centret skal desuden samarbejde med en halv snes øvrige lignende regionale kategori 2 UNESCO-centre i resten af verden, som fokuserer på andre uddannelsesudfordringer set fra et FN-perspektiv.